Σάββατο 3 Φεβρουαρίου 2018

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ

Είναι φορές που τα παιδιά "ξεφεύγουν", αταξίες, ανυπακοή, εκφραστική επιθετικότητα... είναι σημάδια που υποδηλώνουν, είτε χαλαρότητα ως προς τη διαπαιδαγώγηση, είτε λανθασμένη προσέγγιση, εφόσον κάθε περίπτωση ενδέχεται να απαιτεί & διαφορετική αντιμετώπιση.




Ευτυχώς για τους χωρίς την απαιτούμενη εμπειρία γονείς, υπάρχει ο "από μηχανής Θεός" που δεν είναι άλλος από τις-ους ανήσυχες-ους & με ζήλο για διαρκή εξέλιξη παιδαγωγούς! 
Η εκμάθηση κανόνων δεν επιβάλετε στο παιδί, παρά στους γονείς & αναφέρομαι στην αναγκαιότητα του να γίνεται αυτό στην ώρα του. Μία απλή αναγγελία τους από τη πλευρά των γονιων, πόσο μάλλον η απόπειρα επιβολής με τη βία, καταλήγει σε ένα ουσιαστικό "κουκούλωμα".

Η εκτίμησή μου είναι πως τα θετικά αποτελέσματα 
εμφανίζονται καθώς οδηγούμε τα παιδιά στο να δημιουργούν από μόνα τους κάποιους κανόνες που εμείς απλά εμπλουτίζουμε. 

Επειδή κάθε σπίτι έχει τη διαφορετικότητά του & κάθε παιδί τη δική του ιδιαιτερότητα, οι κανόνες αλλά & ο τρόπος διαπεδαγώγησης θα διαφέρουν (πχ σε άλλα παιδιά θα χρειαστεί ενημέρωση - εκπαιδευτικά video - για το τι προβλήματα δημιουργούνται όταν δε πλένουμε τα δόντια μας, σε άλλα απλή υπενθύμιση). 

Η παρακολούθηση των κανόνων αυτών & από τους μεγάλους 
θεωρείται εκ των ουκ άνευ, όπως άλλωστε & η ευλαβική τους τήρηση!


Η έλλειψη αυτοπεποίθησης των παιδιών οφείλεται στην έλλειψη εμπειριών τους, που με τη σειρά τους δημιουργούν το άγχος & το φόβο. Το άγχος & ο φόβος δημιουργούνται από την άγνοια αντιμετώπισης μίας κατάστασης, ως εκ τούτου αναζητούνται οι γονείς από τους οποίους τα παιδιά εξαρτώνται για βοήθεια.

Το πρώτο καιρό μία ανάρτηση των κανόνων αυτών βοηθά στη καθιέρωσή τους & φυσικά το ζητούμενο είναι να έχει και φωτογραφίες - εικόνες για να βοηθήσει & τα νήπια (=μία εικόνα χίλιες λέξεις). 

Η μη τήρηση των κανόνων ενδεχομένως να μας επιβάλει είτε συνέχιση με  εμπλουτισμό της διδαχής & επιπλέον παραδείγματα, είτε διαφοροποίηση της προσπάθειάς μας να το εμπεδώσουν με διαφορετική προσέγγιση. Τυχόν απομόνωση αξιολογείται ανάλογα, είτε μαζί με το παιδί συζητώντας τα θέλω του, είτε μόνο στη καρεκλίτσα του. Μέχρι εκεί, είναι ανώφελο να κρατάμε περισσότερη ώρα "μούτρα" σε ένα νήπιο!

Η επιβολή της βίας μου δείχνει ουσιαστικά ότι εγκαθίσταται στο παιδί μια μορφή άμυνας, είτε με την εκδήλωση επιθετικότητας ως μορφή υποσυνείδητης άμυνας, είτε με την έλλειψη εμπιστοσύνης & αυτοπεποίθησης. 
Μία αυταρχική, καταπιεστική νοοτροπία & συμπεριφορά, υποδηλώνει ρητά την αδυναμία μας να αντιμετωπίσουμε μία κατάσταση με ηρεμία, λογική σκέψη & πραγματικό ενδιαφέρον. Αναλογιστείτε την αντίδραση των παιδιών απέναντι στην επιβράβευση & τη τιμωρία, την ενδυνάμωση της ενέργειας που παίρνουν & χάνουν αντίστοιχα. Διατηρείστε το μέγεθος αυτής της ενέργειας χωρίς να μπαίνετε σε ανούσιες φιλοφρονήσεις & υπερβολές.

Επιγραμματικά σε ένα πίνακα κανόνων, θα μπορούσαν να γραφούν

  1. Κάθε πρωί με το που ξυπνάμε
  • Πλένουμε πρόσωπο & δόντια
  • Ετοιμαζόμαστε για το σχολείο συμβουλευόμενοι τους δείχτες στο ρολόι 
  • Nτυνόμαστε - χτενιζόμαστε
  • Tρώμε πρωινό όλοι μαζί στη κουζίνα
  • Fοράμε χοντρό μπουφάν το χειμώνα αν το θερμόμετρο δείχνει πριν το 10, ειδάλλως λεπτότερο ή αμάνικο.
2. Βοηθάμε ο ένας τον άλλον
3. Φοράμε τη ζώνη ασφαλείας πάντα & δε τη βγάζουμε αν δεν είμαστε έτοιμοι να κατέβουμε
4. Περιμένουμε να μας ανοίξουν οι γονείς τη πόρτα στο αυτοκίνητο για να κατεβούμε ή κάποιος που ξέρουμε καλά ότι τον αφήνουν οι γονείς μας.
5. Όταν κυκλοφορούμε έξω από το σπίτι ή το σχολείο, είμαστε πάντοτε με τους γονείς ή με κάποιον που ξέρουμε καλά ότι τον αφήνουν οι γονείς μας
6. Είναι επικίνδυνο να πλησιάζουμε, αλλά και να μας πλησιάζουν άνθρωποι που δε γνωρίζουμε ότι το επιτρέπουν οι γονείς μας. Οι μεγάλοι ρωτάνε ότι θέλουν τους μεγάλους & ποτέ τα παιδάκια. Αν τέτοιοι άνθρωποι μας πιάσουν φωνάζουμε δυνατά βοήθεια & πως αυτοί δεν είναι η μαμά & ο μπαμπάς.
7. Σε άλλες περιπτώσεις παρατηρούμε χωρίς να φωνάζουμε, είτε είναι κατοικίδιο είτε όχι.
8. Ζώα που δε γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά, δε τα πλησιάζουμε & φυσικά δε τα χαϊδεύουμε όσο ήρεμα & καλά μας φαίνονται, εφόσον οι γονείς μας δε το επιτρέψουν.
9. Πριν φάμε κάτι έξω από το σπίτι, καθαρίζουμε με υγρά μαντηλάκια τα χέρια εφόσον δε μπορούμε να τα πλύνουμε.
10.Επιστρέφοντας στο σπίτι βγάζουμε τα παπούτσια & πλένουμε τα χέρια μας.
11.Όπως το πρωί, έτσι το μεσημέρι αλλά & το βράδυ,  τρώμε όλοι μαζί
12.Δε παίζουμε στο μπαλκόνι, τη βεράντα ή την αυλή τις ώρες που ο περισσότερος κόσμος κοιμάται ή ξεκουράζετε.
13.Δεν ανοίγουμε τη πόρτα του σπιτιού μας σε κανένα που δεν ξέρουμε πολύ καλά ότι το επιτρέπουν οι γονείς μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου