Σάββατο 20 Ιουλίου 2019

Αντικατάσταση variator (55202772) σε twin spark (για προχωρημένους)




Το αυτοκίνητο περιήλθε υπό τη σκέπη μου μετά της συζύγου με 260,462 χλμ, σχετικά καλοσυντηρημένο μεν - λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες παροχής υπηρεσιών του χώρου -  παρατημένο στο εξοχικό δε, λόγω αντικατάστασης.




Μεγένθυνση


Αφορμή για το άρθρο αυτό μάλιστα στάθηκε, αφενός μεν αυτό το "λαμβάνοντας υπόψη τις συνθήκες παροχής υπηρεσιών του χώρου", εφόσον οι δυσκολίες που αντιμετώπισα κατά την ενασχόλησή μου με την αντικατάσταση του υπεύθυνου εξαρτήματος για το μεταβλητό χρονισμό, αφορούσαν απλά και μόνο την τραγική κατάσταση που επικρατεί στο χώρο της επισκευής και για την οποία αποκλειστικά υπεύθυνοι δεν είναι μόνο οι μηχανικοί.


Με γνώμονα ότι κατά την επισκευή το τεχνικό εγχειρίδιο του κατασκευαστή είναι κάτι σαν Ευαγγέλιο, θεωρώ ανούσιο να επεκταθώ στο πως γίνεται η αντικατάστασή του variator (=μεταβλητού) καθότι εκεί αναφέρεται τόσο η σειρά, όσο και οι έλεγχοι και ο τρόπος των εργασιών που για πολλούς λόγους με έβαλαν ουκ ολίγες φορές σε σκέψη. Το επίσημο εγχειρίδιο άλλωστε βρίσκεται σε αφθονία στο διαδίκτυο.

Μεγένθυνση
Η μοναδική δυσκολία έγκειται στη προσπάθεια ξεβιδώματος του variator (=μεταβλητού) από τον εκκεντροφόρο... Ακολουθώντας πιστά τις οδηγ ίες του κατασκευαστή, συνειδητοποιείς ότι κάποιος 150.000 χλμ πριν έκανε κάτι λάθος. Πληροφοριακά εφαρμοσμένη δύναμη διπλάσια από αυτή της υποδεικνυόμενης σύσφιγξης των 115-120Nm), δε κατέστη δυνατή να το "ενημερώσει για το τι επιδίωκα να κάνω". Ναι μεν η προτεινόμενη χρήση από το κατασκευαστή του κατάλληλου ασφαλιστικού σπειρωμάτων εξασφαλίζει τη σύσφιγξη, αλλά από την άλλη ένας λανθασμένος τύπος ασφαλιστικού στη καλύτερη περίπτωση δυσκολεύει ασύστολα την αφαίρεσή του. Το τι γίνεται αν έχει παραβλεφθεί η προτεινόμενη δύναμη σύσφιξης, πόσο μάλλον η επιλογή χρήσης ενός εντελώς ακατάλληλου - λανθασμένου τύπου ασφαλιστικού κατά την συναρμολόγηση, είναι κάτι που έχει να κάνει με την υποβάθμιση έως και αχρήστευση του υλικού-ών που εμπλέκονται. (πχ χρήση του Loctite 270 - όπου το υλικό αφαιρείται μόνο με θέρμανση στους 300οC επηρεάζοντας ανεπανόρθωτα την ιδανική σκλήρυνση, αντί του σωστού 242 ή του αναβαθμισμένου 243 όπου η αφαίρεση δύναται να γίνει με εργαλείο). 
Βέβαια άξιο λόγου να αναφερθεί ότι η μόνη αναφορά ροπής σύσφιξης που κατέστει δυνατό να βρεθεί - καθότι περιέργως πρέπει να είναι και η μόνη που δεν αναφέρεται στο επίσημο manual για τα 145 - 146 - είναι αυτή των 115 με  120Νm από το επίσημο εγχειρίδιο των 156, που παρεμπιπτόντως έχει τους ίδιους κωδικούς μεταβλητού & εκκεντροφόρου. (11.5daNm=115Nm https://www.calculand.com/unit-converter/?gruppe=Torque&einheit=Decanewton+metre+%5BdaNm%5D )


Μεγένθυνση
Απουσία αναφοράς από το κατασκευαστή, η επιλογή τιμής με την οποία θα επιτευχθεί η σύσφιγξη δεν είναι απλή υπόθεση https://www.anochrome.com/technical/torque-tension/ 
Κάλλιστα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως "τζόγος" με χρήση ασφαλιστικού σπειρωμάτων...


Ουκ ολίγες φορές, ένας μη εξειδικευμένος επαγγελματίας εξαναγκάζεται να κάνει από τις περιστάσεις τα ίδια. Όντας ελεύθερος χρόνου, κατάφερα και ανέτρεξα στα υπόλοιπα manual, με περισσότερες επιφυλάξεις και αγάπη, τόσο ως προς το εξαίρετο προϊόν, όσο και σεβασμού απέναντι στο μελετητή της, κάτι που επαγγελματικά δύσκολα πραγματοποιείται πάντα, πόσο μάλλον όταν οι δουλειές πιέζουν και οι ιδιοκτήτες τα ήθελαν χτες. Σε μία πληθώρα προδιαγραφών που καλύπτουν τα ασφαλιστικά σπειρωμάτων, ο αναντικατάστατος προμηθευτής μου σε ιμάντες και ρουλεμάν ήταν απόλυτα ενήμερος για το τι έπρεπε να μου δώσει... και μάλιστα χωρίς ψάξιμο. (πάσο, υλικό - που μπαίνει, κάθε πότε αφαιρείται... τον ενδιέφερε να ξέρει μόνο)

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση, πάντοτε το αυτοκίνητο συντηρούνταν σε εξειδικευμένο συνεργείο. Μέχρι να περιέλθει στα χέρια μου όμως και κρίνοντας από περιπτώσεις όπως πχ αρπαγμένων πάσων στα καπελώτα των εκκεντροφόρων για το κλείδωμα τους, κάποιες σημαντικές δουλειές τις έκαναν μάλλον αδιάφοροι μαθητευόμενοι!

Μεγένθυνση
Σήμερα για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών, καθότι το αυτοκίνητο είναι πάνω από 20 ετών, φαντάζομαι ότι το πλέον σύνηθες είναι ο υπεύθυνος, εν κατακλείδι και άπειρος νέος της ανωτέρας σχολής και ήθους μηχανικός, να ζητά τη βοήθεια είτε των έμπειρων προϊσταμένων του είτε ενός μηχανουργείου. Τα πράγματα περιπλέκονται πχ ως προς το αν και κατά πόσο ο μηχανουργός για να ξεβιδώσει το variator θα ακολουθήσει το μηχανολογικό ή το "εμπειρικό" πρωτόκολλο, ακόμη χειρότερο του ξερόλα, δηλαδή να χρησιμοποιήσει φλόγα, στέλνοντας τη μελέτη σκλήρυνσης του εκκεντροφόρου στα τάρταρα!

Από την άλλη πλευρά, αν το εξάρτημα μείνει στο χέρι του αφελούς κατά την όποια προσπάθεια, ποιος θέλει ουσιαστικά να αποδεχτεί ότι ο συγκεκριμένος τεχνικός ουδεμία ευθύνη φέρει, όταν ακόμη και ένας έμπειρος ανησυχεί για τούτη την έκβαση συμπεριφοράς του σκληρυμένου μετάλλου με τη προσθήκη των έκκεντρων σε μία κούφια κατά το ήμισή της βάση;

Τουτέστιν το κρίμα πάει στον ανεύθυνο για την λανθασμένη σύσφιγξη, που φαινομενικά, είτε απουσίας των παρελκομένων, είτε αδιαφορίας, είτε ευθυνοφοβίας, είτε συνδυασμού όλων αυτών, δεν εφαρμόστηκε η απαιτούμενη δύναμη και πλέον αυτών η χρήση του κατάλληλου ασφαλιστικού.

Πάραυτα, ως προς την προμήθεια του αντάπτορα για την αλλαγή του "variator"...
1) Το γιατί για 2 μέρες αναφέρθηκε ως "μη διαθέσιμο" (τρεις προμηθευτές και μία αδιάφορη αντιπροσωπεία της πόλης με ανάγκασαν να το παραγγείλω από Αγγλία).
2) Το γιατί δε χρησιμοποιείται κατά κόρον ακόμη και σήμερα ένα εργαλείο αξίας 33,00 ευρώ, που η χρήση του συμβάλει στο να αποτραπούν προβλήματα πολλαπλάσιας οικονομικής αξίας, προβληματίζει ξεδιάντροπα ως προς τη παρακμάζουσα νοοτροπία.
3) "Το έχουμε αλλά το δίνουμε μόνο εφόσον αγοράσετε το set χρονισμού από εμάς", αφορά άρνηση πώλησης που μεταφράζετε στο: "θα σας ειδοποιήσουμε, εφόσον το βρούμε αυτόνομο", τουτέστιν κάτι σαν "άλλη φορά να ψωνίζετε από εμάς" προδιαγράφει αντισυναδελφικότητα & ανταγωνισμό! (προτρέπω την ανάγνωση των λημμάτων συναδελφικότητα & άμιλλα, μπας και εκλείψουν τα λύματα του χώρου... το ότι κέρδισαν τη τελευταία θέση στη λίστα των προμηθευτών μου θεωρείται εκ των ουκ άνευ).
4) Η δική μου έρευνα διαδικτυακά βέβαια έδειξε ότι τόσο η εταιρεία όσο και το ελεύθερο εμπόριο το έχει και πως κάποιοι αδιαφορούν να εξυπηρετούν!



Οπότε... Αγγλία και Laser tools (παραλήφθηκε 5/8 με απλό ταχυδρομείο)




"Και τι έγινε; 
  • θα το καταλάβει ποιος και θα ζητήσει τα ρέστα πότε, ως προς την ουσιαστική καταστροφή του εκκεντροφόρου από την απώλεια σκλήρυνσης; 
  • Ύστερα πρακτικά ποιος ζει ποιος πεθαίνει μετά από ~30,000 - 40,000 χλμ που αυτός θα φαγωθεί( ; ) από την απώλεια σκλήρυνσης ή και 
  • ποιος κρατά ένα ΙΧ αυτοκίνητο για πάνω από 200.000 - 300.000 χλμ"; 
  • Ποιος αλλάζει το λάδι ανά εξάμηνο και 5,000 χλμ - όταν το μοτέρ δουλεύει μόνο για κοντινές διαδρομές -  & ποιος το επιλέγει σύμφωνα με τις απαιτήσεις - νόρμες που προτείνει ο κατασκευαστής..."
Αυτά περί επικρατούσας νοοτροπίας στη πράξη! 



Μεγέθυνση
Αξιόλογο πάντως να αναφερθεί ότι οι μετρήσεις μετά από ~305.000 χλμ του εκκεντροφόρου κατά τη διάρκεια της αντικατάστασης του μεταβλητού, είναι  σύμφωνα με τις ανοχές του εγχειριδίου, και αυτό κάτι λέει σε όσους ισχυρίζονται πως ένα αυτοκίνητο είναι παλιό, πάραυτα απορούν όταν αναλογίζονται τα 800.000 χλμ ενός ταξί.

Το φαινομενικά περίεργο είναι ότι ο πενταετίας ιμάντας χρονισμού - κυρίως λόγω έλλειψης συχνών  θερμοκρασιακών αυξομειώσεων (~ 20 - 80οC και ενδεχομένως κλειστού χώρου στάθμευσης) είναι σε άψογη κατάσταση οπτικά (απουσία γήρανσης - αφυδάτωσης) όπως και τα ρουλεμάν τεντωτήρα & οδηγού. Παρότι για την Ελληνική επικράτεια προτείνεται αλλαγή κάθε τρία χρόνια, γενικότερα - επίσημα πάντα - υποδεικνύεται έλεγχος ανά 80.000 & αλλαγή ανά 120.000 χλμ... 
Μεγένθυνση
Το αυτοκίνητο αυτό χρησιμοποιείται μόνο το Καλοκαίρι, και καθότι  προτιμούνται για διάφορους λόγους προϊόντα after market αρκετά καλύτερης ποιότητας από τα γνήσια, η αντικατάσταση των ρουλεμάν - καθότι άψογα - αποπέμφθηκε παρότι αυτά αγοράσθηκαν... όμως ο σκεπτικισμός παρέμεινε! 
Μεγένθυνση
Ξεπερνώντας τα πρώτα προβλήματα από τη χρήση των ευαίσθητων πλαστικών εντατήρων με τη παράλληλη οδηγία της εταιρείας για αντικατάσταση του ιμάντα και των ρουλεμάν (εντατήρα και οδηγού) κάθε τρία χρόνια, η άποψή μου κλίνει ότι επιβάλλεται να ακολουθούμαι τις οδηγίες αυτές, καθότι λαμβάνονται υπόψη στατιστικά και της παγκόσμιας αγοράς. Εφόσον ο κινητήρας λειτουργεί κάτω από δύσκολες συνθήκες κοντινών διαδρομών, χρήση ως επί το πλείστον μέσα στη πόλη, πολύ χαμηλή ή υψηλή εξωτερική θερμοκρασία (ουσιαστικά οι μεγάλες αυξομειώσεις θερμοκρασίας του ιμάντα) σκονισμένοι δρόμοι... η αλλαγή ανά τριετία είναι μονόδρομος πόσο μάλλον αν αναλογιστούμε το κόστος επισκευής από έναν κομμένο ιμάντα! Άξια αναφοράς η διαφοροποίηση του ιμάντα που παραμένει συσκευασμένος στο ράφι, με αυτόν που περιμένουμε εμείς να αντέξει τοποθετημένος προ πχ πενταετίας, με χρήση του οχήματος σε κοντινές διαδρομές. 

Από την άλλη, δικαίως κάποιοι επιζητούν την αλλαγή του, εφόσον αυτός έχει αρχίσει να εμφανίζει ρωγμές γήρανσης... προφανώς αναλογιζόμενοι το ζόρισμα κατά την επανατοποθέτηση στο σημείο ρωγμής. Μία μικρή μείωση αξιοπιστίας μπορεί να επιφέρει μεγάλη ζημιά από μία κοπή του ιμάντα χρονισμού, πόσο μάλλον αν μία ρωγμή γίνει κατά την επανατοποθέτησή του, οπότε πειραματιστείτε καλύτερα με αυτόν του δυναμό... υπό προϋποθέσεις. 

Στο δια ταύτα 
Ανέκαθεν υφίσταται ο προβληματισμός, όχι απαραίτητα μόνο ως προς τη χρήση ή τις κλιματολογικές συνθήκες, αλλά & από τη συχνότατα λανθασμένη επιλογή - ποιότητα υλικών, συνάμα & αργοπορημένη αλλαγή λαδιών, όσον αφορά στη προκειμένη περίπτωση το μεταβλητό. Ας ληφθεί υπόψη ότι σε όλα τα forum της Alfa Romeo, αναφέρεται πολύ συχνά πως η αντικατάσταση του λιπαντικού γίνεται ανά 20000 χλμ και πως οι μεταβλητοί "κουδουνίζουν" από τα 60000 χλμ (βλ λιπαντικά αυτοκινήτων) Ενημερωτικά ο δικός μου μεταβλητός διαπιστεύει τις απαιτήσεις του για αλλαγή εδώ και 45000 χλμ. (από τις 260000χλμ) αν και τη τελευταία πενταετία το λιπαντικό αλλάζεται έχοντας διανύσει κατά ετήσιο μέσο όρο ελάχιστα χιλιόμετρα. Προσωπικά πιστεύω ότι με σωστή συντήρηση η αντικατάσταση του μεταβλητού στις 120000 χλμ θεωρείται προληπτική. 
Πάραυτα, όσον αφορά την αντικατάσταση του set επισκευής μεταβλητού, σε μένα δεν είχε αποδώσει. Για παράδειγμα παρότι ελατήριο και πλαστική ροδέλα ήταν εντάξει και παρότι αντικαταστάθηκαν, το κουδούνισμα δεν αποπέμφθηκε. Ουσιαστικά δυσκολεύομαι να αποδεχτώ ως αίτιο, τόσο τις όποιες ενδεχομένως μικρομετρικές διαφορές μπορούν να υπάρχουν μεταξύ παλιού και καινούργιου, όσο και τυχόν αλλοίωση του o-ring. Από την άλλη πλευρά δεν υπάρχει και κάτι άλλο ως αιτία. Προσανατολίζομαι την επόμενη φορά να επιμείνω περισσότερο στη μέτρηση των διαστάσεων και στο λάστιχο στεγανοποίησης καθότι περιέργως επιμένω να πιστεύω ότι είναι αυτή η μικρή διαρροή λαδιού από το εξάρτημα που ίσως να κάνει τη διαφορά και όχι η αποδυνάμωση του ελατηρίου από την αυξημένη τοπικά θερμοκρασία που επίσης αξίζει έλεγχο απώλειας του βαθμού σκληρότητας. Άξιες αναφοράς ως προς τις προδιαγραφές τους και οι θερμοκρασίες του λιπαντικού, εφόσον είχα τη ψευδαίσθηση ότι τοπικά ήταν "χαμηλές". Είναι ένας καλός λόγος για θερμομέτρηση στο cf1 ψευτοκάπακο - απουσίας υπολογισμού της πτώσης της από το απαγώγιμο θερμοκρασιακά αλουμίνιο, που απορρίφθηκε στα cf2 & cf3. Ο τρόπος σύσφιξης των cf1 ειδικότερα, απαιτεί πέρα από τη συγκεκριμένη σειρά, τουλάχιστον δυναμόκλειδο αντί της αντιπαθητικής κατ εμέ φλαντζόκολλας που χρησιμοποιείται αφειδώς & ασύστολα, εξ άλλου η απουσία της ουδέποτε μου δημιούργησε πρόβλημα σε καινούργια φλάντζα. 
Το γιατί απουσιάζει, η υπόδειξη έστω προληπτικής αλλαγής του μεταβλητού από το επίσημο εγχειρίδιο, παραμένει ένα καλό ερώτημα...
Τέλος, πέραν της απουσίας κροταλίσματος, μετά την αλλαγή του μεταβλητού το μοτέρ απώλεσε κάποιες δυσκολίες επανεκκίνησης με ζεστό κινητήρα (πλούσιο μίγμα) και επανέκτησε τη χαμένη του ροπή, κυρίως στις πολύ χαμηλές στροφές∙ εν γένει δίδεται η εντύπωση ενός κατά πολύ ισχυρότερου κινητήρα.


G.T. 
Σχετικοί σύνδεσμοι
https://de.wikipedia.org/wiki/Nockenwelle (εκκεντροφόροι)
https://de.wikipedia.org/wiki/Induktionsh%C3%A4rten (επαγωγική σκλήρυνση)



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου