Κυριακή 24 Σεπτεμβρίου 2023

Φθορές, βλάβες & ζημίες ελαστικών

Αποποίηση ευθυνών

Είτε φυσιολογική είτε όχι, η φθορά υφίσταται σε ένα ελαστικό. Η οδική ασφάλεια επιβάλει την αμέριστη προσοχή όλων, πόσο μάλλον όταν σε αυτή προστίθενται & η διόλου ευκαταφρόνητη οικονομική επιβάρυνση. Το άρθρο έχει καθαρά ενημερωτικό χαρακτήρα ένεκα του ότι κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και χρήζει εξέτασης από ειδικό. 


Αναδιπλώνοντας τις αιτίες στη φθορά του πέλματος. 

H φθορά του πέλματος μπορεί να υπερτερεί στις πλευρές του έχοντας θετική ή αρνητική σύγκλιση (=toe) που επιβαρύνεται από τις γωνίες camper, στρογγυλεμένα ή ταλαιπωρημένα άκρα από υπερφόρτωση, ελλειπή πλήρωση με αέρα, υπέρμετρη κάμψη στις στροφές.

Η φθορά στο κέντρο του, έχει ως αίτιο το μπαλονάρισμα που δημιουργείται από την υπερβολική πίεση του αέρα πλήρωσης. 

Η ακανόνιστη φθορά μπορεί να επέλθει είτε από χαλαρότερη σύσφιξη της ζάντας, είτε από λιγότερο αέρα πλήρωσης, αζυγοστάθμιστο τροχό, ανομοιομορφία πέδησης μεταξύ των τροχών, μπλοκαρισμένο τροχό λόγο ψύχους, φθορά στα ρουλεμάν του μουαγιέ κλπ

Φθορές από απροσεξίες

Αποκόλληση τμήματος σε απορριμματοφόρο
από καβάλημα σε κράσπεδο πεζοδρομίου με φορτίο

Ζημιά από χτύπημα με ταχύτητα υπό φορτίο σε εγκάρσιο εμπόδιο

Ζημιές προκύπτουν από χτυπήματα, ως επί το πλείστον σε κράσπεδα & εγκάρσιες ανωμαλίες, διεισδύσεις αιχμηρών ή μη αντικειμένων στους τροχούς ή ανάμεσα σε αυτούς,  κίνηση με υπερβολική έλλειψη αέρα, υπερθέρμανση είτε των φρένων είτε από

υπέρβαση φορτίου ή την έλλειψη πλήρωσης αέρα, πρόωρη γήρανση από έκθεση σε καιρικά  & χημικά φαινόμενα.

Ζημιά από εγκάρσιο χτύπημα με ορμή


ζημιά από σφηνωμένο σώμα ανάμεσα σε διπλά ελαστικά


Ζημιά στο χείλος από τη διάχυση της θερμότητας των φρένων στη ζάντα (υπερθέρμανση)

Αχρήστευση ελαστικού από κύλιση με ελλειπή πίεση

Τόσο για τη μετακίνησή σας με ασφάλεια, όσο & για τη μακροημέρευση  ελαστικών & οχημάτων, θυμηθείται να κάνεται αυτό που επιβάλεται και πράτουν οι πιλότοι αεροσκαφών, οδηγοί αγώνων, υπέυθυνοι & καταξιωμένοι επαγγελματίες οδηγοί. 

Πριν από κάθε μεγάλη διαδρομή, ελέγξτε & για οπτικές ενδείξεις που μαρτυρούν δημιουργία ενδεχόμενου προβλήματος, από το απλό σφηνωμένο ξένο σώμα, έως τις πλευρικές σημάνσεις - ενδείξεις χρήσης τους που δεν θα ανταπεξέλθουν στις προσδοκίες του ταξιδιού σας.

  • Καθαρίστε τις βαλβίδες και ελέγξτε τα καπάκια τους
  • Αφαιρέστε τυχόν σφηνωμένα αντικείμενα από το πέλμα. Διερευνήστε για εξογκώματα στο πέλμα ή στα πλαϊνά του ελαστικού.
  • Η ευθυγράμμιση του οχήματος δεν έχει να κάνει μόνο με την ευθεία πορεία του παρά και με τη σύγκλιση και εν γένει τις γωνίες κάμπερ & κάστερ της ανάρτησης - τροχών.
  • Στις αναγομώσεις ελέγχετε διπλά για εμφανή νήματα συγκράτησης του πέλματος, ενημερώνοντας άμεσα τον υπεύθυνο του στόλου οχημάτων.



Αναλογιστείτε την οριακή κατάσταση που το ελαστικό θα αντιμετωπίσει σε ένα ακραίο ελιγμό - φρενάρισμα, πόσο μάλλον όταν τα στατιστικά στοιχεία που καταγράφονται από το VOSA στο τομέα των βαρέων φορτηγών, μαρτυρούν ότι στα τροχαία ατυχήματα που αυτά ενεπλάκησαν, καίριο λόγο έπαιξαν και τα ελαστικά με ελλειπή πίεση & απόδοση αστοχίας που θα είχαν κατά τον ειδικό έλεγχο. Ελιγμοί, φρενάρισμα, υπερθέρμανση... επηρεάζουν τη δομή του, τη συμπεριφορά του & την αξιοπιστία της ασφάλειας που καλείται να προσφέρει, πόσο μάλλον όταν αυτά αποτυγχάνουν στους ελέγχους ελέω π.χ. παραμορφώσεων από χτυπήματα, διάβρωσης από πρότερη διάτρηση που δεν αντιμετωπίστηκε άμεσα, ανομοιομορφία πέλματος από αμέλεια επίλυσης της αιτίας αυτής.

Παραμόρφωση πλαινού μετά από χτύπημα


Διάβρωση

Ανομοιόμορφη φθορά πέλματος


Κατά τους ελέγχους των ελαστικών, λάβετε υπόψι σας ότι παρότι Ευρωπαικές χώρες αποδέχονται βάθος πέλματος 1-1,5mm για τα οχήματα άνω των 3.500 κιλών μεικτού βάρους, σε μια συνεχή ζώνη που καλύπτει τουλάχιστον τα τρία τέταρτα του πλάτους του πέλματος γύρω από ολόκληρη την περιφέρεια, για τα χειμερινά ελαστικά η Goodyear συνιστά βάθος πέλματος 4 χιλ. τουλάχιστον. Ευνόητο είναι ότι σε όλες τις χώρες η βάση οποιασδήποτε αυλάκωσης του αρχικού σχεδίου πέλματος πρέπει να είναι ορατή στο υπόλοιπο ένα τέταρτο του πέλματος.
Ζημίες στο πέλμα όπου τα λινά δεν είναι εμφανή κατά τη λεπτομερή εξέταση και δεν υπερβαίνουν τα 25mm ή το 10% του πλάτους του πέλματος (όποιο είναι μεγαλύτερο) συνήθως είναι αποδεκτά εφόσον δεν είναι κοντά στα πλαινά τυχώματα.

Σε καμμία αυλάκωση ή μη δεν επιτρέπεται να είναι εμφανή τα λινά.

Οι ακανόνιστες φθορές στο πέλμα γίνονται αποδεκτές εφόσον δεν υπερβαίνουν τις παραπάνω αναγραφόμενες τιμές, σε ποσοστό μεγαλύτερο από τα τρία τέταρτα της περιοχής του πέλματος.

Αλλοιωμένη εμφάνιση του σχεδίου του πέλματος είναι λόγος απόρριψης. 

Τριβές στα πλαινά είθισται να μην είναι αποδεκτές & για λόγους τυχόν κρυφής διάβρωσης, όταν οι σημάνσεις & τα λοιπά στοιχεία παραμένουν μη ευανάγνωστα, πόσο μάλλον αν εσοχές ή εξοχές & εμφανή δόμηση του εσωτερικού του είναι εμφανή πχ από υπερθέρμανση. 
Μαλακά - σπογγώδες εξογκώματα στην υφή των πλαινών υποδηλώνουν χημική διάβρωση & κρίνονται επίσης ακατάλληλα από ειδικούς. 
Τυχόν ελαφρές αμυχές σε κατευθυντήριους τροχούς - εφόσον ο κατασκευαστής του ελαστικού το ορίζει στις πλευρικές σημάνσεις - προτείνονται για το πίσω άξονα.
Διαχωρισμός πέλματος ή ρωγμή στα πλαινά, υποδηλώνουν είτε διάβρωση από οπή όπου διείσδυαν νερά, είτε μηχανική καταπόνηση και πρέπει να απορρίπτονται.
Η γήρανση των πλαϊνών (λεπτές γραμμές) χωρίς εμφανή λινά & δυσανάγνωστη σήμανση όπως και στις αυλακώσεις, είναι συνήθως επιτρεπτή εφόσον το ελαστικό δεν υπερβαίνει τα 10 έτη από την αναγραφόμενη ημερομηνία κατασκευής.

Λεπτές ρηγματώσεις στο πλευρικό τοίχωμα, χωρίς εκτεθειμένα λινά

Ρηγματώσεις στις αυλακώσεις χωρίς εμφανή λινά
 είθισται να είναι αποδεκτές απο τους ειδικούς

G.T.

Πηγές

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου