Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2020

WebEx... ΠΣΔ προβλήματα, έλεγχοι και λύσεις.

Παραθέτω ένα κομμάτι από την 25ετή ενασχόλησή μου με τους υπολογιστές, ευελπιστώντας να βοηθήσω στα συνεχόμενα προβλήματα των σχολικών τηλεδιασκέψών μας. 

Πιθανότατα θα γνωρίζετε τις επίσημες βοηθητικές σελίδες, πάραυτα για κάθε ενδεχόμενο σας τις παραθέτω:

https://blogs.sch.gr/news/archives/617

https://mediatest.webex.com/#/main

https://webex.sch.gr/docs/FAQ_Webex.pdf

Οι αιτίες σε αυτά τα προβλήματα, μπορεί να είναι πολλές και αλληλένδετες - οι περισσότερες πληροφορίες που παραθέτω αφορούν λειτουργικά windows. Η προσπάθεια αντιμετώπισής τους – ακόμη και αν οι υπολογιστές καλύπτουν σε προδιαγραφές τις απαιτήσεις της πλατφόρμας - θα πρότεινα να ξεκινά από τα βασικά. 

1) Ο έλεγχος των πόρων του υπολογιστή, κατά τη διάρκεια μιας τηλεδιάσκεψης που εμπεριέχει παρουσίαση ενός video, υποδεικνύει τις δυνατότητες του επεξεργαστή του συστήματος, της μνήμης, της κάρτας γραφικών... για το αν

μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της εκάστοτε τηλεδιάσκεψης. 

Φερειπείν
  • Πόσες, ποιες, από ποιον & γιατί είναι απαραίτητο να τρέχουν ένας σωρός από εφαρμογές στο backround του συστήματός σας, επιβαρύνοντας το έργο του καταναλώνοντας περισσότερους πόρους;
  • Αναλογιστήκατε ποτέ αν είναι απαραίτητο να ξεκινούν με την εκκίνηση του συστήματος αντί δευτερόλεπτα αφότου πραγματικά τις χρειαστείτε; 
  • Πόση μνήμη & τι άλλους πόρους καταναλώνουν; (βλ photo παρακάτω)
  • Είναι όντως απαραίτητο να παραμένει ο browser μετά την είσοδό σας στη WebEx; μπείτε ως συνήθως πχ με chrome & αφού ανοίξει το παράθυρο της WebEx κλείστε το chrome. H είσοδός σας διατηρείτε με τη διεύθυνση του υπουργείου που πληκτρολογήσατε στο chrome εξοικονομώντας πόρους (=μνήμη) που σε μία παρουσίαση το pc δε θα σας προδώσει. (Εναλλακτικά η είσοδος μπορεί να γίνει & με την εφαρμογή της WebEx meeting, πάραυτα χρειάζεται να την εγκαταστήσετε).
Ένας τεχνικός μπορεί να κάνει τις απαραίτητες ρυθμίσεις 
και το σύστημά σας να αρχίσει να δουλεύει ικανοποιητικότερα λιγοστεύοντας τα προβλήματα...
 
Αυτός ο έλεγχος μπορεί να γίνει και από εσάς "τρέχοντας" τη διαχείριση εργασιών, ένα πρόγραμμα που υπάρχει σε όλα τα λειτουργικά windows. 
Κάθε βασική τους έκδοση έχει διαφορετικό τρόπο εκκίνησης της διαχείρισης εργασιών με το ποντίκι, αλλά τον ίδιο ακριβώς με το πληκτρολόγιο: 
 
Κρατώντας διαρκώς πατημένο το πλήκτρο Ctrl - συνεχίζουμε προσθέτοντας στο διαρκές πάτημα ΚΑΙ το πλήκτρο Alt & τέλος προσθέτουμε και το πλήκτρο Delete. Αφήνοντας & τα τρία συγχρόνως πατημένα πλήκτρα έχει ήδη εμφανιστεί 1 μενού από το οποίο επιλέγουμε την "έναρξη διαχείρισης εργασιών"
 
Win 10 - WebEx μέσω εφαρμογής της Cisco
Εναλλακτικά με δεξί κλικ στη γραμμή εργασιών και επιλογή της "διαχείρησης εργασιών".
Στα win10 εμφανίζεται κατευθείαν το μενού με τις διεργασίες.
Στα win7 θα χρειαστεί να ανοίξετε κλικάροντας τη καρτέλα με τις επιδόσεις. Και στις 2 περιπτώσεις θα παρατηρήσετε το φόρτο εργασίας του επεξεργαστή, της μνήμης... Αν κάτι από αυτά τερματίζει στο 100% οι πόροι του δεν επαρκούν γεννώντας προβλήματα.


Win 10 - WebEx μέσω browser

Αριστερό κλικ στις φωτογραφίες για μεγέθυνση

2) Επόμενος βασικός έλεγχος είναι η πραγματική διαδικτυακή ταχύτητα και αν οι περισσότεροι προτείνουν το https://www.speedtest.net/ επί του προκειμένου θα σας πρότεινα το αντίστοιχο της Cisco, καθότι με αυτό μπορούν να ελεγχθούν περισσότεροι παράμετροι. 
Εν γένει η ταχύτητα στο καλώδιο του παρόχου είναι ικανοποιητική, πάραυτα το εντοιχισμένο καλώδιο που κυκλοφορεί στο σπίτι μας μπορεί από κακή σύνδεση ή άλλους παράγοντες να μειώνει υπερβολικά τη ταχύτητα του δικτύου μας. 
Καθότι οι ταχύτητες upload - download είναι αλληλένδετες, η ταχύτητα upload πρέπει να είναι διαρκώς μεγαλύτερη από 0,5 - 1 Mbps στα αποτελέσματα που θα μας δείξει είτε το speedtest, είτε η αντίστοιχη εφαρμογή της Cisco-webex.



Εκτενέστερα, ελέγχοντας τη δικτυακή σας ταχύτητα στη πλατφόρμα με το 
εργαλείο της Cisco, θα δείτε ένα ολοκληρωμένο test το οποίο όμως ίσως & να μη τερματίσει. Πάραυτα, σαν ένδειξη στο πρώτο TCP Connectivity θα έχετε μεν την ένδειξη Failed αλλά αυτό που ενδιαφέρει είναι το TCP Delay. Αν είναι κόκκινο, με χρόνο καθυστέρησης πάνω από 250-300 ms, τότε η σύνδεση είναι προβληματική & ακολουθούμε τη πεπατημένη με κλείσιμο καμερών & μικροφώνων τα οποία πρέπει να σημειωθεί πως έχουν μία υστέρηση στην ανταπόκριση πρακτικά. 
Εφόσον το TCP Download speed είναι failed θα πρότεινα προσπάθεια εκ νέου επανασύνδεσης & υπομονής καθότι ενδέχεται ο server να είναι υπερφορτωμένος.
Το UDP Connectivity θα πρέπει πάντα να είναι Passed για να μπορέσει να γίνει η σύνδεση της ηλεκτρονικής τάξης. Αν είναι Failed θα πρέπει είτε να ενισχυθεί το σήμα του ασύρματου δικτύου (πχ να βρεθείτε πιο κοντά στη συσκευή του Wi-Fi) είτε να συνδεθείτε στο δίκτυο από μία μπρίζα ethernet (=δηλ να συνδεθείτε στο δίκτυο σας ενσύρματα) εξασφαλίζοντας αξιόπιστη ταχύτητα.
Τα ασύρματα δίκτυα (wi-fi) είναι εν γένει ασταθή & επηρεάζονται από πολλούς παράγοντες, τουτέστιν είναι καλό να αποφεύγονται όταν επιζητείται η αξιοπιστία στη ταχύτητα. 
Αξίζει να σημειωθεί η εικασία πολλών τεχνικών ως προς την επιλογή wireless mode 802.11g ως υπεύθυνη των αποσυνδέσεων αντί της νεότερης 802,11n! 
Αν έχετε πρόβλημα με τη ταχύτητα του δικτύου σας προτιμήστε τη βοήθεια του τεχνικού υπολογιστών που είναι εξειδικευμένος & στα δίκτυα.

3) Ως χρήστης μπορείτε να δείτε τις τελευταίες ερωταπαντήσεις του ΠΣΔ https://webex.sch.gr/docs/FAQ_Webex.pdf προσαρμόζοντας τη πλατφόρμα στις ανάγκες σας και επιλύοντας δυσλειτουργίες. 

 Εν γένει:



    Οι ρυθμίσεις ήχου

  • Ανοιχτά προγράμματα που δε χρειάζονται στο meeting οφείλουν για κάθε ενδεχόμενο να παραμένουν κλειστά για να μη καταναλώσουν πόρους αν και όταν η CPU (=ο επεξεργαστής) τους χρειαστεί.
  • Κάντε εκ των προτέρων μία ενημέρωση τόσο του λειτουργικού σας συστήματος (update windows) όσο και του antivirus. 
  • Πριν το εκάστοτε μάθημα προτείνεται η επανεκκίνηση του υπολογιστή (notepad, laptop, smartphone, pc...). Σε περιπτώσεις όπου η τάξη δεν έχει βγει & δε παρουσιάστηκαν προβλήματα, μπορείτε να το αποφύγετε, όσο ακόμη η σχολική πλατφόρμα παραμένει προβληματική.
  • Το πλέον συνηθισμένο είναι η αλόγιστα υψηλή ένταση ακρόασης από τα ηχεία, με επακόλουθο η ανάδραση (=μικροφωνισμοί - προβλήματα από επιστροφές ήχου) να είναι καθημερινό φαινόμενο που αντιμετωπίζεται εκ πρώτης με κλείσιμο όλων των μαθητικών μικροφώνων από τη δασκάλα. Η σύσταση για μείωση της έντασης του ήχου, σχεδόν πάντα επιφέρει αποτέλεσμα. Στις περιπτώσεις εκείνες που απαιτείται πχ ακρόαση σε θορυβώδη περιβάλλον, είτε χρησιμοποιούμε ακουστικά, είτε εξασθενούμε την ευαισθησία (=ρυθμιστικό έντασης) στο μικρόφωνο, αναγκαζόμενοι να μιλάμε από κοντινή απόσταση. Όλα αυτά επαναλαμβάνω για να αποφύγουμε προβλήματα όπως διακοπές στην ομιλία - ανάδραση. Για πιο απροβλημάτιστες τηλεδιασκέψεις δοκιμάστε τις χειροκίνητες ρυθμίσεις της WebEx (https://webex.sch.gr/docs/FAQ_Webex.pdf βλ. παράγραφο 11.2 Πρόβλημα στον ήχο, ο ήχος με διακοπές )
  • Σε περιόδους προβλημάτων διαχείρισης εντολών λόγω φόρτου του server της πλατφόρμας μας, οι κλεισμένες οθόνες όλων βοηθούν λογαριθμικά (=με κάποια χρονική υστέρηση που εξαρτάται από το φορτίο του server), όπως επίσης και η παρουσίαση εικόνων - πόσο μάλλον η παρουσίαση ενός video.
  • Καλό είναι να αναλογιστούμε ότι και ο επεξεργαστής του εκάστοτε υπολογιστή που κάνει τη παρουσίαση καταναλώνει πολλούς πόρους κατά την αναπαραγωγή εικόνων, πόσο μάλλον video, αλλά και πολύ περισσότερη μνήμη όταν πχ το pc της δασκάλας μας διαχειρίζεται & τις εντολές των μαθητών.
  • Τήρηση του απαράβατου όρου των παλιών κομπιουτεράδων «ότι δουλεύει, δε το πειράζουμε» οπότε προσοχή∙ ιδίως με τις επιλογές των υπομενού mic & cam που θα επιλέξετε στις ρυθμίσεις του WebEx meeting.
3) Αξίζει να σημειωθεί πως ουκ ολίγες φορές, ο φόρτος που καλείται να διεκπεραιώσει η πλατφόρμα της minedu-primary.webex σε συνδυασμό με τη κίνηση του παρόχου στην εκάστοτε περιοχή, είναι υπερβολικά μεγάλος. Τέτοιος φόρτος από το ΠΣΔ στο internet απαιτεί οπτικές ίνες που ακόμη είναι στο στάδιο της κατασκευής (η ολοκλήρωσή τους αναμένεται σε βάθος δεκαετίας).
 
4) Παράλληλη χρήση των τηλεφωνικών γραμμών 21-1990-2394## & 21-1198-1029## με το Access code της δασκάλας ενδέχεται να λύσει το πρόβλημα του ήχου των μαθητών, εφόσον το σύστημα της Cisco "minedu-primary.webex" εκ πρώτης επαρκεί και αφετέρου ότι εφαρμόστηκε τελικά τιμολογιακά η εξαγγελία της Υπουργού μας για μηδενική χρέωση της τηλ κλήσης. 
Πρότερα υπήρχε χρέωση που υπερκάλυπτε τα συνήθη οικονομικά πακέτα με αποτέλεσμα να ξεκινούν περεταίρω χρεώσεις - στη καλύτερη περίπτωση μη ύπαρξης ρητρών - με 0,18/λεπτό - 10,8/ώρα τουτέστιν 252,00 ευρώ για τις πέντε μέρες της εβδομάδας με τις 40λεπτες σχολικές ώρες - τα διαλείμματα έξω. Επί του πρακτέου τα call center των παρόχων εξ όσων γνωρίζω είναι ακόμη ανενημέρωτα). https://help.cosmote.gr/system/templates/selfservice/gnosisgr/Files2/RET_Oikonomika_1410.pdf

G.T.

Σχετιζόμενα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου