Σάββατο 6 Οκτωβρίου 2018

SIMTEC 56.5 & Γερμανική τεχνολογοκοροιδία!

Photo from "Tolerance"


  Λίγο η υπευθυνότητα, κάτι η νοικοκυροσύνη, βάλε και κάτι απο πρόγνωση - πρόβλεψη, να 'σου η ψευδαίσθηση ότι αυτά που συντηρώ είναι σε κατάσταση υπεράνω! 

Καλημερίστηκα από τη MIL ένα Αυγουστιάτικο πρωινό, ξεκινώντας ένα επαγγελματικό ταξίδι ρουτίνας στην επαρχία!
Γνωρίζοντας την οικολογική δυστροπία, της πρωτίστως Γερμανικής τσέπης, μια γκριμάτσα δυσφορίας ανταποκρίθηκε σε τούτη τη καλημέρα της ECU μου. 
Ενδεχομένως αυτή η υπερβολή της ενημέρωσης να συμβαίνει και σε σας, αν και εφόσον έχετε Γερμανικής κουλτούρας αυτοκίνητο, των πρώτων συστημάτων EFI, όπου μέλημά τους είναι να μας ενημερώνουν για τη παραμικρή δυσλειτουργία καύσης κατά την εκκίνηση της μηχανής... υποδεικνυόμενος ζήλος σαχλαμάρας κατ' εμέ, πάραυτα πρωτόκολλο για τους Γερμανόφωνους. (περισσότερα, από τα φιντάνια της GM στους συνδέσμους MIL & OBD).

Το γιατί στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο είναι σύνηθες να αδιαφορώ σε τέτοιου είδους υπερβολές, το αφήνω στις γνώσεις που αποκτήσατε ανατρέχοντας στους παραπάνω συνδέσμους (κι ας καταχωρώ & την αλλαγή λάμπας στο βιβλίο συντήρησης). 
Πάραυτα 80χλμ μετά μου 'σκασε μούτρα η ψειρού και μου 'κοψε την ανάφλεξη εν κινήσει (ευτυχώς κατά την είσοδο στη πόλη του προορισμού μου και όχι κατά τη διάρκεια προσπέρασης σε επαρχιακή οδό διπλής κυκλοφορίας... γκαζάκηδες!)
Η "αξεπέραστη" Αμερικανογερμανική τεχνολογία βέβαια, επανήλθε με ένα απλό εν κινήσει reset από το διακόπτη της ανάφλεξης (RTFM*), κι αυτό σβήνοντας και τη MIL!

Η αθώα ντίβα μου
Η συνέχεια αφορούσε ένα διαρκές flirt με την ECU, όπου αναβόσβηνε τη MIL κατά το δοκούν μετά από επανεκκινήσεις σε μικρής διάρκειας διαδρομές εντός πόλης, μέχρι το τελικό επαναμούτρωμα στο ταξίδι επιστροφής. 
Διατηρώ κάποιες επιφυλάξεις ως προς τις επεξηγήσεις της Equip tech (οι μόνες που κατόρθωσα να βρώ) για το τρόπο λειτουργίας της ECU μου & συγκεκριμένα στις διαφοροποιήσεις που υπάρχουν όσον αφορά τις εκδόσεις της simtec 56,0 - 56,5. Πιο συγκεκριμένα δεν διαχωρίζει αν η παραγόμενη συχνότητα από την ECU των 120 - 180 Khz που διαμορφώνεται από τους αισθητήρες στροφάλου αλλά και εκκεντροφόρου σε 666Khz αφορά όλες τις εκδόσεις 56,0 - 56,5. Προσωπικά η δική μου 56,5 simtec παράγει 17-18Khz και δουλεύει εδώ και 130 χλμ άψογα με το παλιό εργοστασιακό αισθητήρα στροφάλου & έναν DELPHI SS11124 συμβατό με το GM ΟΕΜ 90 458 252 στον εκκεντροφόρο (MIL σβηστή). Ως επί το πλείστον όλη η ανατολική Ευρώπη ελλείψει του πανάκριβου τότε εξοπλισμού που απαιτούνταν τη δεκαετία του 1990, ταλαιπωρήθηκε ουκ ολίγου με εναλλαγές μη γνήσιων αισθητήρων στροφάλου στις πρότερες εκδόσεις της simtec! ( βασιζόμενες στον ΟΕΜ της  GM ).
Η δική μου χρονοτριβή αφορούσε εκ πρώτης την αβαρία με το λαμπάτο παλμογράφο μου & εκ των υστέρων με τη παραλαβή ενδεχομένως ελαττωματικού αισθητήρα της VALEO 254088 συμβατό με την GM 09 174 621 ( οι ωμικές πάντως ταυτίζονται τόσο με του service manual όσο και με του γνήσιου  αισθητήρα της Siemens με τη δεκαπλάσια τιμή αγοράς  - κυματομορφή δυστυχώς δε κατέστη δυνατό να πάρω, παρότι το πρωτόκολλο επισκευής της GM - TIS 2000 - ζητούσε διαρκώς). 

Γήρανση μόνωσης λόγο μακροχρόνιου οριακού φορτίου
Σε αυτές τις περιπτώσεις η αναζήτηση ηλεκτρονικού εξοπλισμού ως προς την ανεύρεση βλαβών είναι εκ των ουκ άνευ. Περαιτέρω εμπειρικές ενέργειες είναι καλές για εμένα, εφόσον περνάτε την ώρα σας αναμένοντας την οδική βοήθεια για συντροφιά στον πχ επαναπατρισμό σας. ( Τι άλλο θα κάνετε καθότι μόνος, πέρα από το να τραβήξετε video ένα παραπονεμένο μπουζί που δε σπινθηρίζει μη έχοντας ρεύμα & αυτό υπό τη προϋπόθεση ότι κουβαλάτε κάποια εργαλεία για να το αφαιρέσετε; Άντε και γνωρίζετε πολύ καλά το λουλούδι σας & έχετε και πολύμετρο, ελέγχετε συνδέσεις & ρελέ... γιατί αν έχετε & σχέδιο ή έστω ένα block διάγραμμα της
Χ18ΧΕ
Simtec 56,5
ECU, "ενδέχεται" ο μεταφορέας σας τα επόμενα 10-15 λεπτά να έχει φτιάξει καφέ & να σας κάνει χάζι καθώς θα σβήνετε επανεμφανιζόμενους κωδικούς στο OBD. (Θεωρώ πέρα από αφάνταστα περίεργο, πως έχετε & αναγνώστη σφαλμάτων εφόσον έχετε σχέδιο).
Πάντως όπως και να 'χει φορητό - εννοείται - παλμογράφο δε θα 'χετε, καθότι οποιουδήποτε είδους δεν είχε ούτε ο τοπικός μου αντιπρόσωπος τον οποίο επισκέφθηκα, παρότι ΚΑΙ αυτός μου είπε πως έχει ότι χρειάζεται & παρότι φορητούς για την αυτοκίνηση βρίσκεις πλέον με πχ  50,00 ευρώ, πράγμα που θεωρούσα & εγώ αδύνατο το καιρό της επισκευής!!! (αναλογιστείτε πιθανή ασυμβατότητα βάσει πρωτοκόλλων πχ JΙ850 VPW, ΙSΟ 9141-2, J1850 PWM... προτού προβείτε στην αγορά του!
Ανάλογα με την ιδιορρυθμία της εκάστοτε ECU, άλλες κλειδώνουν, άλλες μπερδεύονται μη γνωρίζοντας τι να κάνουν & ποιον άλλον να μπερδέψουν, άλλες ξεχνάνε την ύπαρξή τους, όπως εν μέρει η δική μου που δεν έλεγε να ξεκλειδώσει & όλα αυτά εξαιτίας συνεργασιών με ένα σωρό πληροφοριών από τους αισθητήρες.

Ξετυλίγοντας τη πλεξούδα, άψογες & γερασμένες - θρυμματισμένες
 μονώσεις μέχρι & το connector της ECU!


Οι λεπτομέρειες ξεκινούν όταν ως αδαείς & άπειρος ξερόλας, αρχίζεις να αλλάζεις αισθητήρες. Στην Αγγλική έκδοση του service manual, κωδικός βλάβης 0335 αναφέρεται ρητά ως "βλάβη στο κύκλωμα του αισθητήρα στροφάλου" & όχι ως "αισθητήρας στροφάλου" όπου κάποιος μεταφραστής -ρια έκρινε ως ορθότερο για το οικονομικό διαγνωστικό να αναφέρει! Τουτέστιν μία κυματομορφή θα έλυνε το πρόβλημα για το αν ο αισθητήρας δουλεύει ή όχι.
Η τακτική τoυ τοπικού αντιπροσώπου (& όχι του εξουσιοδοτημένου συνεργείου) είναι να χρεώνει αλλαγή αισθητήρα (~130,00 + εργατικά), μετά αλλαγή ECU (μεταχειρισμένη 300.00 + εργατικά), μετά να ησυχάζει το φωνακλά πελάτη για τζάμπα έξοδα και χάσιμο χρόνου και τέλος... να βρίσκει πολυμερισμένα καλώδια εντέχνως κρυμμένα βαθιά μέσα στη πλεξούδα (=θρυμματισμένη μόνωση από υπέρμετρο φορτίο, που είθισται να αποδιδόταν στην ξαφνική αύξηση τρωκτικών που εν κατακλείδι προτιμούσαν ΜΟΝΟ Γερμανικά αυτοκίνητα).
Το περίεργο είναι ότι ο κόσμος το έχαφτε και πλήρωνε για αντικατάσταση πλεξούδας +... (Ο προμηθευτής μου προϋπολόγισε περί τα ~800,00 - 1000,00 ευρώ για μία καινούργια (υποθέτω με ίδιου τύπου  καλώδια class 5 και φυσικά ίδιας διατομής - δηλ εγγυημένα βάση της "αξιόπιστης" Γερμανικής τεχνολογίας για άλλα 100,000 χλμ και αυτό όσον αφορά τη θαλπωρή μου χώρα).

Αν μετά από τέτοιου είδους τεχνική αντιμετώπιση, επιμένετε να απευθύνεστε στις αντιπροσωπείες αυτού του είδους παροχής υπηρεσιών, management & marketing, απλά περαστικά σας!


Αν συνοψίσουμε τα έξοδα, 55 καλώδια μαζί με τους κοννέκτορες των μπεκ ψεκασμού & των αισθητήρων, απέχουν υπερβολικά πολύ από τη κοστολόγηση της Opel, όπως επίσης και από το φτηνιάρικο MFD στο ταμπλό για το οποίο ο προμηθευτής μου ζήτησε 700,00 ευρώ! (ουσιαστική αιτία των κομμένων αριθμών γραμμάτων, είναι η αποκόλληση μιας ταινίας που συνδέει τη πλακέτα με την οθόνη LCD).
Αξιοσημείωτη η χρήση θωρακισμένων καλωδίων για τα σήματα εκκεντροφόρου και στροφάλου των αντίστοιχων αισθητήρων (ελλείψη θωρακισμένων σιλικονούχων στην αγορά, επιβάλλεται η χρήση καλωδίων τουλάχιστον του τύπου LIYCY - ει δυνατόν TP (=συνεστραμένων ζευγών για  χαμηλότερη χωρητικότητα - υπερπήδηση σήματος, βλέπε  VDE 0812 & 0814.)
Τουτέστιν για την αντικατάσταση των καλωδίων με άλλα υψηλών θερμοκρασιών (σαν αυτά που φοράν τα "κακά" Ιταλικά ας πούμε) προυπολογίστηκε:



ΕΙΔΟΣ 12V ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
ΥΨΗΛΩΝ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΩΝ (-40 - +180οC)
ΜΕΤΡΑ/ Τεμ Αρ. Καλωδ τιμη/m Συν μέτρα Συν τιμή

ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΥΨΗΛΩΝ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΩΝ 0,75mm
14+3*1,5+21*2=60,5  38 0,21 66 13,86 €
ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΥΨΗΛΩΝ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΩΝ  5*1,5mm  0,00 €
ΥΨΗΛΩΝ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΩΝ ΚΑΦΕ 1,5MM 6*2,6=15,6m 6 0,37 20 7,40 €
ΥΨΗΛΩΝ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΩΝ ΜΑΥΡΟ 2,5MM 1m 1 0,6 2 1,20 €
ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΥΨΗΛΩΝ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΩΝ 2,5MM 2*1,5+1=4m 3 0,6 5 3,00 €
ΥΨΗΛΩΝ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΩΝ KOKKINO 4,00ΜΜ 3*1,5=4,5m 3 0,88 6 5,28 €
ΥΨΗΛΩΝ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΩΝ KOKKINO 6,00ΜΜ 3*1,5=4,5m 3 1,28 6 7,68 €
ΣΥΝΟΛΙΚΑ
54

38,42 €






Όσον αφορά το κόστος των εργατικών, μην αναλογιστείτε τις εργατοώρες, καθότι δεν είναι απαραίτητα και υποχρέωση του ηλεκτρολόγου να φιλτράρει τις εργοστασιακές κουτσουκέλες, αφήνοντας συνηθισμένες επισκευές & πιάνοντας το πλέξιμο. Επίσης αναλογιστείτε οτι το κόστος διόρθωσης λανθασμένης συνδεσμολογίας πλεξούδας παίρνει τριπλάσιο χρόνο, σπαζοκεφαλιά, σχέδια και χρόνους υπερωρίας για εφησυχασμένη επισκευή.

Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού;

Βέβαια η χρήση τέτοιων καλωδίων, πέραν του οτι ανήκουν σε ειδική κατηγορία, επέβαλε σκεπτικισμό. Καθότι το αυτοκίνητο προορίζεται για ιστορικό, ενδεχομένως η ανακατασκευασμένη πλεξούδα με τα προσβεβλημένα μέρη να γίνει ναι μεν με χοντρότερης διατομής καλώδια, επανατοποθετημένη κατά την αναπαλαίωσή του οχήματος όταν μετατραπεί σε ιστορικό, αλλά ελλείψει ευχέρειας πώλησης με το μέτρο, υψηλών θερμοκρασιών, σηματοδοτημένα και με ανθεκτικότερη μόνωση αυτοκινητοβιομηχανίας;  Όπως και να 'χει, τυχόν ύπαρξη πλεξούδας & λαμβανομένου υπόψιν της απαγορευτικής της τιμής, θεωρείται μονόδρομος η ανακατασκευή - μετατροπή μιας από τα μεταχειρισμένα, με οποιοδήποτε τρόπο. Αυτό τα πρώην φιντάνια εκεί στην Opel που κοστολογούσαν δε το γνώριζαν ή αδιαφορούσαν; Και αναφέρομαι σε ένα αυτοκίνητο που βασιζόμενο στο σασί GM2900 κυκλοφόρησε σε Αίγυπτο, Αμερική, Αυστραλία, Ευρώπη, Ζηλανδία, Κίνα, Τουρκία,.. με ονομασίες όπως Saab 9-5, Saturn L Series, Senova D70, Nevs! Απλά επαγγελματικά ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ! Ελπίζω η τωρινή μητρική εταιρεία PSA, να αναθεωρήσει τέτοιου είδους κλούβιες τακτικές της έως το 2017 μητρικής GM!

Εν τέλει αποδείχθηκε μέχρι τώρα ένα καλό σχεδιαστικά αυτοκίνητο με σχετικά ελλειπή εξέλιξη... όπως τα περισσότερα! Η πρωτοποριακή πατάτα του OBD & τα χρόνια οικονομικά προβλήματα της GM, σίγουρα επηρέασαν τη πορεία του ως ένα πολύ καλό αυτοκίνητο. Πέραν της εκάστοτε προπαγάνδας, των λυκοσυμμαχιών και των μαχαιρωμάτων που παίζονται στην αυτοκινιτιστική δημοσιογραφία, για το πόσο καλά είναι τα μεν ή τα δε, έχω να πω ότι στο ίδιο μοντέλο διαφορετικής ή και μη έκδοσης, μπορεί να υπάρξουν μηχανικά, ηλεκτρικά, ή καθόλου προβλήματα, ανάλογα με την εποχή, τη χώρα, την εξέλιξη - αναβάθμιση.... Περαιτέρω, ασύγκριτη μπορεί να είναι η ταύτιση μιας ανώτερης, sport ή όπως αλλιώς θέλετε να ονοματίσετε την πχ όμοια χρονολογικά Alfa 146 TS μου του 1997 με τα διπλά χιλιόμετρα (~368000+), και την υποδειγματική αξιοπιστία!
Ενταγμένα στη συντήρησή μου από μηδέν χλμ είναι 3 Γαλλικά, 1 Τσέχικο, 1 Ρώσικο, 1 Γερμανικό & 2 Ιταλικά της οικογένειας. Σας πληροφορώ οτι το Ρώσικο 2108 μετά τα ~11000χλμ αποδείχτηκε το πλέον αξιόπιστο και πριν το πλέον ζημιογόνο. Τα 4 από αυτά κάνουν εναλλάξ χιλιόμετρα συντήρησης λόγω ηλίθιων φορολογικών διατάξεων, έχοντας πάνω από 250000χλμ, βρίσκονται δε σε υποδειγματική μηχανολογική κατάσταση. 

Το αποτέλεσμα της διατριβής μου πριν το τελικό φινίρισμα

G.T.
*RTFM Είναι το αρκτικόλεξο του Read The Fucking Manual!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου