Προϋπόθεση για σωστούς ελέγχους, είναι η ύπαρξη & συνεπώς η χρήση του εργοστασιακού εγχειριδίου του κατασκευαστή. Σε αυτό θα βρείτε τις απαραίτητες πληροφορίες για τη ροή & πίεση της βενζίνης στο κύκλωμα τροφοδοσίας, διαγράμματα & τιμές που πρέπει να αναμένεται από τις μετρήσεις σας, σειρά ελέγχων κλπ
Έχοντάς το, ο έλεγχος για τη λύση ακόμη & περιοδικών χρονικά ατροφιών απλουστεύεται πολύ.
Πάραυτα, καθότι οι ατροφίες εμφανίζονται ανά χρονική & όχι χιλιομετρική περίοδο, δεν είναι λίγες οι φορές που θα απαιτηθεί υπομονή & χρόνος, ιδιαίτερα από τον άπειρο, πόσο μάλλον αδαή & δη μη τεχνικά καταρτισμένο.
Ένα κρυφτούλι με το πρόβλημα σίγουρα κάποια στιγμή "θα ωριμάσει," όπως λεγόταν στην ΟΣ στο στρατό, αλλά τι γίνεται όταν το κρυφοπροβληματικό όχημα λειτουργεί άψογα για αρκετό καιρό & για μία περίπου ώρα, αρχίζοντας μετά τη γκρίνια, με τις έντονες απαιτήσεις & "μουλαρώματα";
Κακά τα ψέμματα & η ταλαιπωρία
Χωρίς μετρήσεις, πολλές φορές τη στιγμή που το πρόβλημα είναι σε εξέλιξη, δε μπορείς να:
- "Δεχτείς" ατροφία όταν επανεκκινείς το μοτέρ σου δίνοντας διδαχές υποδειγματικής λειτουργίας, σταθερού ρελαντί & βελούδινα ανεβοκατεβάσματα στροφών (μάλιστα οι μετρήσεις επιβάλλεται να γίνονται με την υποπίεση της πολλαπλής εκτός)
- "Δεχτείς" ότι πριν από λίγο δεν είχες κατακράτηση πίεσης, αλλά διασπορά σταγονιδίων από οριακά ελλειπή πίεση στο κύκλωμα.
Η αντιμετώπιση περιοδικών ατροφιών, σίγουρα μεγαλώνει σταδιακά,
αλλά όταν αυτό γίνεται εκ των καταστάσεων με αργούς ρυθμούς (=περιορισμένη χρήση), οι απαιτήσεις των κατόχων μεγαλώνουν λογαριθμικά & αντίστροφα με την υπομονή τους.
- Ναι μεν με υπομονή "τσακώνεις το λαγό σαν βγει από τη τρύπα" αλλά (ούτως ή άλλως) είναι φορές που απαιτείται να περιμένεις για μεγάλο χρονικό διάστημα να εμφανιστεί μια ατροφία & ενδεχομένως αυτή να είναι κρυφή, καθότι σε ρελαντί δίνατε να μην γίνεται αντιληπτή (άψογο ρελαντί σε μένα - άρνηση να σηκώσει στροφές - ρεοστάτης καλός). Καθότι σε τέτοιες περιπτώσεις απαιτείται μια δοκιμαστική αύξηση των στροφών, με σκοπό τη πολυπόθητη πλέον για την έρευνα ατροφίας, αναρωτηθείτε πως μπορεί να γίνει στα φανερά η διάγνωση του προβλήματος, καθώς απουσιάζει η σύνδεση του μανόμετρου, από το κύκλωμα.
- Τέλος, μία ανίχνευση λανθασμένης ένδειξης επιφέρει φυσικά το γνωστό κοκτέιλ από ορμόνες ικανοποίησης, αλλά όταν γίνεται με όργανα, η επίσης παρούσα επιφύλαξη ανησυχίας υφίσταται σημαντική μείωση.
Έχετε υπόψιν σας ότι μετρήσεις με καύσιμο λιγότερο από το 1/4 της πληρότητας της δεξαμενής... τραβούν σε μάκρος!!!
Έλεγχοι EFI
Γενικότερα μία σειρά ελέγχων στο EFI, έχει να
κάνει με την ελεύθερη διέλευση του καυσίμου, από τη δεξαμενή προς τα μπέκ & την επιστροφή του πλεονάζοντος καυσίμου ξανά στην δεξαμενή.
Ενδεικτική κατάσταση της αντλίας μπορούμε να έχουμε με ένα καθαρό φίλτρο και τη μέτρηση ρεύματος. Οι τυπικές τιμές για TBI είναι 2-5Α (9-13psi ή 0.6-0.9bar) ενώ για MPI 4-8Α (35-45psi ή 2,4-3,1bar)
- Έλεγχος με πιεσόμετρο της πίεσης λειτουργίας στο κύκλωμα, με αποσυνδεδεμένη την υποπίεση από το ρυθμιστή της.
- Επαναμέτρηση με την υποπίεση συνδεδεμένη (~0,5 bar μικρότερη ένδειξη)
- Στη περίπτωση χαμηλής πίεσης περιορίζεται τη διέλευση καυσίμου στη σωλήνωση επιστροφής, παρατηρώντας τυχόν αύξηση της πίεσης, οπότε & αλλάζετε τον ρυθμιστή πίεσης. Στη περίπτωση που η ένδειξη είναι καλή, ελέγχουμε τάση στην αντλία & εφόσον είναι καλή, αντικαθιστούμε την αντλία.
- Σε υπερβολική πίεση αφαιρούμαι την σωλήνωση επιστροφής από το ρυθμιστή & παρατηρούμε εάν υπάρχει ελάττωση της πίεσης. Αν δεν υπάρχει ο ρυθμιστής αντικαθίστατε, ενώ αν υπάρχει ελέγχουμε τη διαδρομή μέχρι τη δεξαμενή για ελεύθερη διέλευση.
- Αφαιρείτε η σωλήνωση επιστροφής & γίνετε πλήρωση ενός κάνιστρου για 30" μετρώντας τη ροή με την ενδεικνυόμενη του κατασκευαστή (0,8 - 1,5lit/30"). Στις μικρότερες τιμές ελέγχεται ή αλλάζετε το φίλτρο & επαναλαμβάνεται τη μέτρηση. Θα συνεχίσετε με έλεγχο τάσης στην αντλία & περαιτέρω με αλλαγή της.
Εκτενέστερα
Όταν δημιουργηθεί απώλεια πίεσης στο κύκλωμα, το καύσιμο εξαερώνεται (εκνέφωση - διασπορά της βενζίνης σε μορφή σταγονιδίων (=vaporization). Η εκκίνηση με το μοτέρ ζεστό & ένα ασταθές ρελαντί είναι συνήθη προβλήματα).
Πάραυτα μετά από μία επανεκκίνηση της αντλίας η πίεση αποκαθίσταται, μερικώς... για λίγο! (αναλογιστείτε πως σύστημα από σύστημα διαφέρει!)
Τουτέστιν, σε ένα καλά στεγανοποιημένο σύστημα η πίεση δεν θα πρέπει να πέσει μετά τη παύση της αντλίας, κάτω από 1bar μετά από 20 λεπτά της ώρας.
Στη περίπτωση κατά την οποία το σύστημα υφίσταται μεγαλύτερη απώλεια αυτή μπορεί να οφείλεται σε διαρροή:
- Της αντεπίστροφης βαλβίδας της αντλίας βενζίνης
- Του ρυθμιστή πίεσης
- των μπεκ ψεκασμού
- του επιπλέον ψεκασμού για εκκίνηση σε κρύο περιβάλον
- Σε συνδέσμους εξωτερικών εξαρτημάτων (σωληνώσεων, φίλτρων κλπ)
Έλεγχος διαρροής
- Με προοπτική να φορτώσετε εκ νέου το σύστημα με πίεση, εκκινείτε τη μηχανή (κατ επέκταση & την αντλία) & τη διακόπτετε ξανά (λάβετε υπόψιν το ενδεχόμενο πως κάποιες ecu εκκινούν την αντλία ουσιαστικά μόνο κατά τη λειτουργία του μοτέρ)
- Φράζουμε τη σωλήνωση επιστροφής & στη περίπτωση κατά την οποία η πίεση παραμένει αμετάβλητη, ο ρυθμιστής πίεσης είναι για αλλαγή.
- Φράζουμε τη σωλήνωση παροχής καυσίμου & στη περίπτωση μη μεταβαλώμενης πίεσης αντιλαμβανόμαστε διαρροή της αντεπίστροφης βαλβίδας.
- Με φραγμένες της σωληνώσεις πλήρωσης & επιστροφής, εφόσον παρουσιάζεται διαρροή, υπαίτια αναμένεται να είναι τα μπεκ ή ο εκκινητής κρύου καιρού (επιπλέον καύσιμο σε παγωμένες συνθήκες).
G.T.
Βιβλιογραφία - πηγές: Βosch technikal literature
Alfa Romeo TS technikal manual
Alfa Romeo TS technikal manual
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου