Καθότι ο πεζός λόγος δεν έχει ούτε μέτρο μήτε ομοιοκαταληξία διαφέρει από τη ποίηση, γεννιέται δε από τη γνώση, τη παρατηρητικότητα, τη λογική... χωρίς να απουσιάζουν όμως άλλα στοιχεία όπως πχ συναίσθημα & φαντασία. Πάραυτα έμφυτη δεν είναι, δημιουργείται όμως & αυτή από το έντονο συναίσθημα, το ζήλο & τη ζέση που τα διέπει. Σε αυτόν διακρίνεται κάθε λογής σύγγραμα πνευματικό και με επιστημονικό, φιλοσοφικό, τεχνολογικό... περιεχόμενο.
Χαρακτηριστικά του γνωρίσματα η σωστή φραστική διάρθρωση, η λογική συνέπεια , η τεχνική επεξεργασία. Οι εύηχες - σύνθετες λέξεις, τα κοσμητικά επίθετα, οι αντιθέσεις, οι χαρακτηρισμοί, οι ερωτήσεις που θα δημιουργηθούν & οι περιγραφές που θα προικίσουν το κείμενο, θα αποδώσουν απλόχερα στη φαντασία εικόνες, δημιουργώντας παρομοιώσεις, προσωποποιήσεις, μεταφορές... ανακαλώντας από τη μνήμη καλολογικά στοιχεία & διάλογο με τον εαυτό μας & όχι μόνο.
ΔΙΗΓΗΜΑ (αγροτικό, αστυνομικό, ερωτικό, ηθογραφικό, θαλασσινό, ιστορικό, κοινωνικό, σατιρικό, φιλοσοφικό...
ΝΟΥΒΕΛΛΑ (Γαλλιστί=Nouvelle=διήγημα)
Βρίσκεται σε μέγεθος ανάμεσα στο διήγημα και το μυθιστόρημα.
Πηγή:slideshare.net |
Σε αντίθεση με τη ποίηση, το ύφος εδώ είναι ακόμη πιο πλούσιο και ανάλογα με το θέμα η το είδος να το χαρακτηρίσουμε πέραν των επιστημονικών συγγραμμάτων ως: αφηγηματικό, λυρικό, τραγικό, ρητορικό, ιστορικό, ελεγειακό...
"μη γυρεύεις ένα ύφος! σκέψου, μελέτα, δούλεψε, αγάπα, ζήσε..."
ΕΙΔΗ
Η έντεχνη απόδοση μιας οποιασδήποτε (αληθινής η φανταστικής) ιστορίας, που επιζητεί με τη μικρή έκταση, τη πλοκή, το ύφος... την ικανοποίηση του αναγνώστη.
Συγγραφείς
Άγγλοι: Ντίκενς, Ουάιλδ, Κίπλιγκ...
Αμερικανοί: Πόε, Τουέν...
Γάλλοι: Μπαλζάκ, Γκωτιέ, Βολταίρος, Φλωμπέρ...
Γερμανοί: Γκαίτε, Τσβάιχ, Χόφμαν...
Έλληνες: Παπαδιαμάντης, Καρκαβίτσας, Βουτυράς, Νιρβάνας, Εφταλιώτης, Ξενόπουλος, Χριστοβασίλης, Μυριβήλης, Βενέζης, Αιμιλία Δάφνη, Αρσινόη Παπαδοπούλου...
Ιταλοί: Ντε Αμίτσις, Ντ' Ανούτσιο...
Ρώσσοι: Γκόρκυ, Τσέχωφ, Αντρέγιεφ, Γκόγκολ
ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
Μεγαλύτερο στην έκτασή του απ' το διήγημα, το διακρίνουν φανταστικές περιπέτειες & ιστορικά γεγονότα.
ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ
Μεγαλύτερο στην έκτασή του απ' το διήγημα, το διακρίνουν φανταστικές περιπέτειες & ιστορικά γεγονότα.
Το ρομάντζο θεωρείται το συναισθηματικό μυθιστόρημα.
Έλληνες συγγραφείς: Ι. Κονδυλάκης, Παύλος Νιρβάνας, Γρηγόρης Ξενόπουλος, Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, Εμμανουήλ Ροΐδης...
ΝΟΥΒΕΛΛΑ (Γαλλιστί=Nouvelle=διήγημα)
Βρίσκεται σε μέγεθος ανάμεσα στο διήγημα και το μυθιστόρημα.
Έλληνες συγγραφείς: Βιζυηνός, Δροσίνης, Κονδυλάκης, Νιρβάνας,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου