Δευτέρα 11 Αυγούστου 2025

Αισθητήρας Αζώτου (NOx)

Επικεντρωμένο σε πρόβλημα ενός A0009050319 ( = A0009056304 )
 
 
Μέλος της μετεπεξεργασίας καυσαερίων & ελέγχου των εκπομπών.
Στο probe του αισθητήρα εμπεριέχεται ηλεκτρολύτης που συνήθως είναι αμμωνία ή ουσίες που παράγουν αυτή με σκοπό τη χημική αντίδραση – μετατροπή των Nox σε λιγότερο επιβλαβείς ενώσεις όπως Ν² ( = άζωτο ) & H2O ( =νερό ). Μέλημά του ο καθορισμός της συγκέντρωσης NOx (  =οξειδίων του αζώτου ) & Ο² ( = οξυγόνου ) στα καυσαέρια, με πληροφορίες που αποδίδονται  στη μονάδα εγκεφάλου του αισθητήρα NOx (=N37/4). Οι πληροφορίες αυτές επεξεργάζονται  & στη συνέχεια διαβιβάζονται με CAN στην ECU (=N3/10) με σκοπό τη ρύθμιση αρχικά του μίγματος & εκτενέστερα της καύσης, επιτυγχάνοντας συν της άλλης χαμηλότερη κατανάλωση & ρύπους σε χαμηλά φορτία. Καθότι ηλεκτροχημικός αισθητήρας με μικροκύτταρα που μετρούν συγκεντρώσεις NO/NO₂, όταν γεμίσει με κατάλοιπα (θειάφι, σωματίδια, τέφρα καταλύτη, υπολείμματα καυσίμου) χάνει την ακρίβεια λειτουργίας του & ουσιαστικά σταματά να προσφέρει αυτό για το οποίο σχεδιάστηκε.



1 & 2  Διάκενα διάχυσης

3 Ηλεκτρολύτης

Ip1 & Ip2 Λήψεις σημάτων




Πάραυτα, ένεκα του υψηλού κόστους αγοράς, σε περίπτωση καταχώρησης βλάβης, επιβάλλεται αρχικά ένας ηλεκτρολογικός έλεγχος & μετέπειτα ένας επιφανειακός καθαρισμός της αιθάλης από το  ευαίσθητο αισθητήριο ( =probe ).

Εκτενέστερα, κυκλοφορούν μεν κάποια βίντεο/οδηγοί που δείχνουν εμβάπτιση του αισθητήρα σε καθαριστικά (π.χ. isopropyl, υγρό DPF cleaner), αλλά εν γένει θεωρούνται - ως επί το πλείστο - τόσο άσκοπες, όσο & ακραίες λύσεις (συν της άλλης ένεκα καταστροφής του ηλεκτροχημικού κύτταρου από παρατεταμένη εμβάπτιση). Η λύση της συνεχόμενης οδήγησης σε ανοιχτό δρόμο για 15-20 λεπτά με ~3000rpm/min, δεν είναι ότι φυσά την αιθάλη από το κάλυμμα του αισθητήρα αλλά ότι ενεργοποιεί την αναγέννηση στο GPF ( =φίλτρο σωματιδίων βενζίνης ) που αδυνατεί να πραγματοποιηθεί στις μικρές διαδρομές, ιδιαίτερα μέσα στη κίνηση της πόλης.

 





 Οι περισσότεροι κατασκευαστές αντιτίθενται στο καθαρισμό τους ως sealed unit & προτείνουν την αντικατάστασή του.

Αναφορά αντικατάστασης μόνο του probe γίνεται & τηρώντας το πρωτόκολλο συνδέσεων για can, όπως & η επιλογή αντικατάστασης με αντιγραφή & μεταφορά του firmware του module  σε νέο set (control module & probe).


Στις αποτυχίες ορθής επικοινωνίας του με την ECU, ενδέχεται να υπάρξει μετάβαση σε λειτουργία safe mode με πλουσιότερα μίγματα - κατανάλωση - εκπομπές NOx & ελαττωματική απόδοση. Πλουσιότερα μίγματα υποδηλώνουν αυξημένες θερμοκρασίες, μειωμένη διάρκεια ζωής καταλύτη & με την ύπαρξη άμεσου ψεκασμού, θεωρητικά ενδεχόμενη μακροπρόθεσμα επιβάρυνση από μικρορεταρίσματα - δυσαναφλεξίες (=misfires).

Κατά τη κανονική χρήση του αισθητήρα παρουσιάζεται μακροπρόθεσμα μείωση της απόδοσης ελέγχου λόγο γήρανσης, απόρροια σύνθεσης καυσαερίων, θερμοκρασίας, κραδασμών. Κύρια η επιβάρυνση από τη συσσώρευση αιθάλης όσο και της υψηλότερης κατανάλωσης λαδιού, ενώ η υγρασία, το αλάτι των δρόμων & άλλοι περιβαλλοντικοί  παράγοντες συμβάλουν συσσωρευτικά - ίσως & στην απομετάλλωση των ευγενών μετάλλων από τους λήπτες σημάτων Ip του probe.


Ζημιές προκαλούνται από διάβρωση - χαλαρή σύνδεση - εισροή νερού, υπερβολική σύσφιξη, υπέρμετρη επικάλυψη του σπειρώματος με θερμική πάστα - μόλυνση - ανακριβείς μετρήσεις, διακύμανση στη παροχή ρεύματος - εσωτερικά & εξωτερικά βραχυκυκλώματα ( ως εκ τούτου αναγκαίο το φύσημα του κονέκτορα μετά το καθαρισμό με spray επαφών) - επέμβαση τρωκτικών σε απροστάτευτα καλώδια... Κατά την αφαίρεσή του συστήνεται έντονα το καθάρισμα του σπειρώματος πριν την επανατοποθέτηση.


Η χρήση του οικονομικού προγράμματος οδήγησης με χαμηλές στροφές & κίνηση στη πόλη φαινομενικά επιταχύνει τη γήρανσή του, η οποία αν και ορίζεται στα 200-250,000 Km θα απαιτήσει την αντικατάστασή του αρκετά νωρίτερα.

G.T.

Πηγές & σχετικοί σύνδεσμοι:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου