Επικεντρωμένο σε πρόβλημα ενός A0009056304
Εάν παραλειφθεί η ενημέρωση της ECU ως “not self-diagnostic capable” για τη πρώτη γενιά ή “ self-diagnostic capable” για τον A0009056304, θα καταχωρούνται DTC λόγο διαφοράς των αναμενόμενων σημάτων επικοινωνίας.
Η λειτουργία αυτού του τύπου probe NOx αισθητήρων της Continental απαιτεί 4 ζεύγη γραμμών ήτοι 8 ξεχωριστές γραμμές για:
1 & 2 Διάκενα διάχυσης
3 Ηλεκτρολύτης
Ip1 & Ip2 Λήψεις σημάτων
Στις αποτυχίες ορθής επικοινωνίας του αισθητήρα NOx (=N37/4) με την ECU, ενδέχεται να υπάρξει μετάβαση σε λειτουργία safe mode με πλουσιότερα μίγματα - κατανάλωση - εκπομπές NOx & ελαττωματική απόδοση. Πλουσιότερα μίγματα υποδηλώνουν αυξημένες θερμοκρασίες, μειωμένη διάρκεια ζωής καταλύτη & με την ύπαρξη άμεσου ψεκασμού, θεωρητικά ενδεχόμενη μακροπρόθεσμα επιβάρυνση από μικρορεταρίσματα - δυσαναφλεξίες (=misfires).
Ένεκα του υψηλότατου κόστους αγοράς (τον 10/2025 ένας γνήσιος κόστιζε ~700 ευρώ) σε περίπτωση καταχώρησης βλάβης, επιβάλλεται αρχικά ένας ηλεκτρολογικός έλεγχος & μετέπειτα ένας καθαρισμός της αιθάλης από το ευαίσθητο αισθητήριο ( =probe ).
Εκτενέστερα, κυκλοφορούν κάποιες ανεπίσημες προτροπές από βίντεο DIY που δείχνουν εμβάπτιση του αισθητήρα σε καθαριστικά (π.χ.
isopropyl - ισοπροπανόλη - υγρό DPF cleaner), αλλά εν γένει θεωρούνται ακραίες λύσεις (συν της άλλης ένεκα καταστροφής
του ηλεκτροχημικού κύτταρου από παρατεταμένη εμβάπτιση). Πάραυτα, μία ακραία πειραματική λύση
απόγνωσης με εμβάπτιση - ξέπλυμα του probe σε καθαρό οινόπνευμα για ένα
περίπου λεπτό & ψεκασμό με σιελ καθαριστικό χωρίς λάδι (
=degreaser) είναι μια λύση που ενδέχεται είτε να παρατείνει χρονικά για
λίγο το έργο του, είτε να το διακόψει παντοτινά*. Η λύση της συνεχόμενης οδήγησης σε ανοιχτό δρόμο
για 15-20 λεπτά με ~ 2500 rpm/min,
δεν είναι ότι το καυσαέριο φυσά την αιθάλη από το κάλυμμα του
αισθητήρα, αλλά ότι ενεργοποιεί την αναγέννηση στο GPF ( =φίλτρο
σωματιδίων βενζίνης ) που αδυνατεί να πραγματοποιηθεί στις μικρές
διαδρομές, ιδιαίτερα μέσα στη κίνηση της πόλης.
Εν γένει οι κατασκευαστές αντιτίθενται στο καθαρισμό τους ως sealed unit & προτείνουν την αντικατάστασή του*. Αναφορά αντικατάστασης μόνο του probe γίνεται & τηρώντας το πρωτόκολλο συνδέσεων για can, όπως & η επιλογή αντικατάστασης με αντιγραφή & μεταφορά του firmware του module σε νέο set (control module & probe).
Η χρήση συχνής συνεχόμενης οδήγησης με στροφές κάτω των 2000σαλ, κίνηση στη πόλη ή μποτιλιάρισμα, εικάζεται ότι καταχωρεί dtc λόγο αποστολής δεδομένων εκτός ορίου, κάτι που φαινομενικά αποτρέπεται με την αυτοδιάγνωση της 2ης γενιάς NOx όπως ο A0009056304.
Παρακάτω είναι το διάγραμμα του βύσματος (κοιτώντας από την πλευρά της καλωδίωσης του αυτοκινήτου & όχι από τον αισθητήρα).
Οδηγός Μετρήσεων με πολύμετρο
Οι γραμμές pump + reference είναι αναλογικές γραμμές εσωτερικών κυψελών & όχι απλές αντιστάσεις.
Στις επαφές Pin 1 & Pin 2 οφείλει να εφαρμόζετε τάση 12–14 V
❌ Αν 0 V → έλεγχος ασφάλειας, καλωδίου, οξείδωσης connector.
Ανάφλεξη ανοιχτή ( =αναμένη )
Στην Pin 3 & Pin 2
Στο ρελαντί➜ Idle ~ 11–12 V
Κατά τη λειτουργία ( =όταν ο κινητήρας γυρίζει οι παλμοί από 0.5–11 V )
❌ Αν είναι συνεχώς 12V τότε ο αισθητήρας είναι νεκρός
❌ Αν είναι 0V τότε η LIN βραχυκυκλώνει με τη γείωση ( =short to ground )
❌ Αν είναι 5V τότε κάποιος άλλος κόμβος LIN τραβάει λάθος τάση
❌ Άπειρο (OL) → καμένη αντίσταση ( =heater)
❌ 0 Ω βραχυκυκλωμένο στοιχείο θερμαντικής αντίστασης ( =short heater)
Με το μοτέρ ζεστό, θα δείχνει:
παλμοειδές σήμα PWM από 1 – 12V
Στην εκκίνηση (ρελαντί): Στις Pin 6 & Pin 7 από 50 – 600 mV (μεταβαλλόμενη).
❌ Αν >2V τότε το στοιχείο είναι αλλοιωμένο ( =pump cell failure )
❌ Αν 0 V τότε ο controller είναι dead.
❌ Σε αστάθεια κοιτάζουμε για διαβρωμένο κονέκτπορα
Αφορά τον αισθητήρα NOx A0009056304 της Continental με 5WK9 7250 στο μοτέρ M270.920.
NOx: 20–80 ppm
Lambda (NOx sensor): 0.98–1.02
Θερμοκρασία αισθητήρα: 250–400°C
Heater Duty Cycle: 20–40%
➤ Κίνηση με ελαφρύ φορτίο (2000–3000 rpm)
Lambda: 0.97–1.03
➤ Βαρύ φορτίο / Επιτάχυνση
Lambda: 0.85–1.00 ανάλογα με το μείγμα
NOx 0 ppm συνεχόμενα: pump cell failure (pin 6/7)
NOx 500–1000 ppm συνεχόμενα: βλάβη reference (pin 8) ή heater
Ασταθής τιμή NOx: προβλήματα LIN (pin 3) ή διάβρωση στο connector
Καθυστέρηση ανόδου θερμοκρασίας: πρόβλημα heater (pin 4/5)
Για τον αισθητήρα NOx A0009056304 – Continental 5WK97250 στον M270920
Ελέγχοι για:
✔ Λάδια ή υγρασία στο κονέκτορα
✔ Πράσινη οξείδωση - διάβρωση στους ακροδέκτες
✔ Σπασμένα καλώδια στη «γωνία» της εξάτμισης
✔ Καμένη/σπασμένη θωράκιση - προστασία ( =shielding )
Ανάφλεξη ON (μοτέρ σβηστό)
Στη Pin 2 → σασί: γείωση 0 Ωhm
❌ Αν δεν υπάρχουν 12V → ο αισθητήρας δεν θα ξυπνήσει → P2200, P2201
❌ Αν η γείωση είναι κακή → δίνονται λανθασμένες τιμές & σφάλματα LIN
Ανάφλεξη ON, (μοτέρ σβηστό):
Ρελαντί: 11–12 V
Κατά την εκκίνηση: παλμοί 0.5–11 V
❌ 0V → ground short
❌ 5V → άλλο LIN node τραβάει λάθος τάση
✔ Αν έχει παλμούς → Ο αισθητήρας επικοινωνεί
Ωμομέτρηση
Με κρύο αισθητήρα στα Pin 4 → Pin 5 από 2–8 Ωhm
Μέτρηση τάσης αντί Ωμομέτρησης με λειτουργία κινητήρα:
Στα Pin 4 → Pin 5: PWM από 1–12V
Βλάβες - αίτια:
❌ Άπειρο (OL) → καμένη αντίσταση heater
❌ 0 Ω → short
❌ Καμία PWM δραστηριότητα → πρόβλημα στο ECU ή στο καλώδιο
Αυτή η μέτρηση διερευνά κατά πόσο η βλάβη αφορά τη καλωδίωση ή το probe.
Στις Pin 6 → Pin 7: από 50–600 mV
Σε υψηλό φορτίο: από 0.1–1.2 V
❌ Αν έχει συνεχώς 0 mV → pump cell dead
❌ Αν έχει κάτω από 10 mV → εσωτερική βλάβη
❌ Αν έχει πάνω από 2 V → internal pump circuit failure
Στις Pin 8 → Pin 2: από 2.5–3.3 V σταθερά.
❌ 0 V → νεκρός controller αισθητήρα
❌ 5 V → βραχυκύκλωμα
❌ Αστάθεια → υγρασία στο βύσμα
Έλεγχοι στις παραμέτρους:
- NOx ppm
- Sensor temperature
- NOx sensor status
- Heater duty cycle
- Lambda (NOx)
NOx: 0 ppm σταθερά → pump cell τελειωμένη
NOx: 500–1000 ppm μόνιμα → reference failure (pin 8)
Sensor temp: 0°C ή 900°C → heater dead
Heater duty: 0% → PWM ή καλώδιο
LIN: communication interrupted → Pin 3 ή εισδοχή νερού
❌ Αν δεν αλλάζει καθόλου → ο heater είναι παθητικός (dead).
❌ Αν το πολύμετρο δείχνει “OL” → ανοιχτό κύκλωμα → 100% χαλασμένος.
Sensor temp: 300–450°C
Heater duty cycle: 20–40%
Lambda: 0.98–1.02
NOx: 80–250 ppm
Temp: 500–650°C
NOx: 250–650 ppm
Temp: 650–800°C
G.T.
* Οι όροι ισοπροπυλική αλκοόλη και καθαρό οινόπνευμα είθισται να αναφέρονται ως διαφορετικές ουσίες με παρόμοιες, αλλά και διαφορετικές χρήσεις και χαρακτηριστικά.Στο δια ταύτα
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι πολλές φορές η καταχώριση βλάβης NOx δεν οφείλεται στον ίδιο τον αισθητήρα αλλά είτε σε παρατεταμένη έλλειψη πίεσης των καυσαερίων πριν από αυτόν - είτε λόγο διαρροών, από προβλήματα DPF (διαρκή υψηλή τέφρα), κακή καύση του καυσίμου λόγο εσφαλμένης λειτουργίας των μπεκ, EGR, πίεσης turbo ή την προβληματική λειτουργία του θερμαντικού στοιχείου λόγο διαβρωμένων επαφών στο κονέκτορα.











Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου