Παρασκευή 10 Ιουνίου 2016

Μπαταρίες μολύβδου (upd 22 & 24/3/ & 24/8/17)

Μέσω: olatapsaxno.gr

Η κοινή ονομασία προέρχεται από το Ιταλικό λήμμα batteria (=συστοιχία). Η ελληνική αντιστοιχία είναι συσσωρευτής ηλεκτρικής ενέργειας (=συσσωρευτής).
Γενικά σε όλους τους συσσωρευτές, τόσο η δημιουργία όσο & η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας πραγματοποιείται με χημικό τρόπο. 


Συστοιχία είναι μία σειρά συσσωρευτών κατάλληλα συνδεδεμένων, με σκοπό την προμήθεια ρεύματος.

Απόδοση του συσσωρευτή είναι το ποσοστό της χημικής ενέργειας που μπορεί & μετατρέπεται σε ηλεκτρική. 



Τύποι συσσωρευτών

Διαφέρουν ως προς το σκοπό για τον οποίο είναι κατασκευασμένοι: 

  • οχημάτων
  • marine
  • κυκλικού τύπου (συστήματα ασφαλείας, φωτοβολταικά, ηλεκτρικά παιδικά οχήματα...) 
Οχημάτων
Κατασκευασμένες για κύκλους εκφόρτισης κατά μέσο όρο 5% επί της ολικής φόρτισης. 
Παρέχουν υψηλά στιγμιαία ρεύματα για την εκκίνηση των κινητήρων και είναι συγκριτικά ελαφρύτερες. 
Αντέχουν περί τις 50 εκφορτίσεις όταν αυτές φτάσουν σε επίπεδο 80%.

Marine
Προσανατολισμένες για κύκλους εκφόρτισης έως 50% της ολικής φόρτισης, είναι σχεδιασμένες ανάμεσα στους συσσωρευτές οχημάτων & κυκλικούς. Δίνουν υψηλά ρεύματα & έχουν κέλυφος που αντέχει περισσότερο σε κρούσεις & διαρροή του ηλεκτρολύτη από τις υπερβολικές κλίσεις που έχει ένα μικρο-μεσσαίο σκάφος.

Κυκλικές
Eίναι κατασκευασμένες για να παρέχουν ενέργεια για μακροχρόνια διαστήματα. Ο μέσος όρος εκφόρτισης είναι 80% της ολικής φόρτισης και αντέχουν μερικές εκατοντάδες έως και 1000 κύκλους φόρτισης.


Αναλυτικότερα για τους συσσωρευτές οχημάτων 

Μέσω: olatapsaxno.gr


Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 καθιερώθηκε η ονομαστική τάση των 12 volt για τις μπαταρίες αυτοκίνητου & ο αρνητικός πόλος να είναι συνδεδεμένος με το σασί του αυτοκινήτου.

Αποτελείται από μια σειρά επαναφορτιζόμενων στοιχείων (συνηθέστερα 
πλάκες ενεργού μολύβδου Pb για τον αρνητικό πόλο & διοξειδίου του μολύβδου PbO2 για τον θετικόσυνδεδεμένων σε σειρά, όπου το κάθε ένα έχει ονομαστική τάση 2V. Τα στοιχεία μολύβδου είναι μονίμως βυθισμένα σε διάλυμα θειικού οξέος (H2SO4) και απεσταγμένου νερού (H2O) & η εξέλιξη δεν απαιτεί συμπλήρωση υγρών.

Σε ορισμένες περιπτώσεις οι συσσωρευτές είναι χάλυβα - αλκαλίου ή νικελίου - αλκαλίου. Η πραγματική τάση των συσσωρευτών δεν είναι πάντα η ονομαστική τους πχ των 12V. Κυμαίνεται από 14,5 V αμέσως μετά από μία πλήρη φόρτιση μέχρι τα 10,8 V αν είναι τελείως αφόρτιστη. 

Η τάση, η χωρητικότητα, η αξιοπιστία & η ισχύς του συσσωρευτή εξαρτάται από τον αριθμό (=ονομαστική τάση) όσο & από τις διαστάσεις των πλακών μολύβδου.

Στην ΣΥ.ΔΕ.ΣΥΣ αναφέρεται χαρακτηριστικά:
Για να έχουμε χημική αποθήκευση και απελευθέρωση ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να έχουμε δύο διαφορετικά αγώγιμα υλικά σε μικρή απόσταση μεταξύ τους βυθισμένα σε ένα αγώγιμο υγρό, τον ηλεκτρολύτη. Στις μπαταρίες των αυτοκινήτων χρησιμοποιούνται πλάκες κράματος μολύβδου - αντιμονίου καλυμμένες με πάστα οξειδίου του μολύβδου. Σε κάθε στοιχείο υπάρχουν αρκετές πλάκες. Μετά από την φόρτιση έχουμε μεταβολή του οξειδίου του μολύβδου σε διοξείδιο του μολύβδου (το οποίο έχει σοκολατί χρώμα) στις θετικές πλάκες και σε πορώδη μόλυβδο (γκρι χρώμα) στις αρνητικές πλάκες. Έτσι όταν η μπαταρία είναι σε πλήρη φόρτιση έχουμε δύο διαφορετικά υλικά (διοξείδιο του μολύβδου και πορώδη μόλυβδο) βυθισμένα σε αραιό θειικό οξύ. Όσο η μπαταρία αποφορτίζεται τότε οι επιφάνειες των πλακών μετατρέπονται σε θειικό μόλυβδο. Ανάμεσα στις πλάκες υπάρχουν χημικά αδρανή διαχωριστικά. Παλιότερα ήταν ξύλινα ή από πορώδες ελαστικό, αλλά σήμερα χρησιμοποιούνται πιο μοντέρνα υλικά όπως το ανόργανο υλικό Kieselguhr (KG) με ενίσχυση από ίνες υαλοϋφάσματος. Τα διαχωριστικά πρέπει να είναι ανθεκτικά, γιατί κατά την διάρκεια της φορτίσεως και της εκφορτίσεως (ειδικά σε υψηλά ρεύματα) οι πλάκες ζεσταίνονται και πετσικάρουν. Επίσης πρέπει να είναι πορώδη έτσι ώστε να επιτρέπουν τη διέλευση του ηλεκτρολύτη. Αν οι πόροι τους είναι μικροί τότε αυξάνεται η εσωτερική αντίσταση της μπαταρίας και πέφτει η τάση στους ακροδέκτες της. Οι πλάκες είναι ομαδοποιημένες και είναι έτσι διευθετημένες ώστε στην αρχή και στο τέλος της ομάδας να υπάρχουν πάντα αρνητικές πλάκες έτσι ώστε να είναι πάντα περισσότερες από τις θετικές. Τα διαχωριστικά είναι έτσι τοποθετημένα ώστε η πλευρά τους η οποία έχει νεύρα να είναι προς τις θετικές πλάκες. Έτσι ο ηλεκτρολύτης συγκεντρώνεται στις θετικές πλάκες.Τα κελύφη των μπαταριών παλιότερα φτιάχνονταν με πίσσα και αμίαντο, αλλά σήμερα φτιάχνονται από πολυπροπυλένιο, το οποίο κάποιες φορές μπορεί να είναι ημιδιαφανές και έτσι να φαίνεται η στάθμη του ηλεκτρολύτη. Επίσης έχει μεγάλη αντοχή και μικρό βάρος. 


Οι κατασκευαστές για να πετύχουν μικρό όγκο κάνουν τις πλάκες και τα διαχωριστικά πολύ λεπτά. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η μπαταρία να είναι ευαίσθητη σε υπερθέρμανση γιατί μπορεί πολύ εύκολα να πετσικάρουν οι πλάκες και να βραχυκυκλώσουν. Επίσης καθώς μειώνεται ο όγκος της μπαταρίας μειώνεται και η ποσότητα του ηλεκτρολύτη που υπάρχει σε κάθε στοιχείο, με αποτέλεσμα την αυξημένη ευαισθησία της μπαταρίας και την εύκολη μείωση της στάθμης του ηλεκτρολύτη.

Η επιλογή της χωρητικότητας ενός συσσωρευτή μολύβδου 
εξαρτάται από την ισχύ της γεννήτριας ρεύματος - φόρτισης (=εναλλακτήρας), προτείνεται από το κατασκευαστή στο βιβλίο χρήσης & δε πρέπει να αλλάζεται αυθαίρετα (=χωρίς μελέτη ειδικού - βλ. ενότητα υποφόρτιση

Σημαντικός παράγοντας είναι το ρεύμα αιχμής (=το μέγιστο ρεύμα που η μπαταρία μπορεί να δώσει όταν είναι κρύα για περίπου 30 δευτερόλεπτα). Συνήθως γίνετε αναφορά για θερμοκρασίες 0 C0 ή σε ψυχρές περιοχές για –18 °C.
Στο πρότυπο CCA υπολογίζεται ο αριθμός των αμπέρ που μπορεί να παραδώσει μια μπαταρία 12 βολτ στους -17,8°C για 30 δευτερόλεπτα, διατηρώντας παράλληλα μια τάση τουλάχιστον 7,2 βολτ. 
Στο αυστηρότερο ΕΝ η δοκιμή γίνεται επίσης στους -17,8°C αλλά διαχωρισμένη σε EN1 και EN2.
Στο EN1 πρέπει να ανταποκρίνεται σε τάση 7,5 V μετά από 10 δευτερόλεπτα και μετά από 10 δευτερόλεπτα ανάπαυσης, η μπαταρία να αποφορτίζεται περαιτέρω 0,6 x αρχικό ρεύμα. Απαιτείται να συμπληρώσει 73 δευτερόλεπτα στο δεύτερο στάδιο, δίνοντας μια συνολική συνδυασμένη περίοδο εκφόρτισης 90 δευτερολέπτων (υποθέστε ότι η αρχική περίοδος ισούται με (10s/0,6) 16,7 δευτερόλεπτα.
Στο EN2 Η πρώτη εκφόρτιση είναι ίδια με την EN1, αλλά η δεύτερη περίοδος εκφόρτισης στα 6,0 V θα πρέπει να φτάσει τα 133 δευτερόλεπτα, δίνοντας συνολικό χρόνο 150 δευτερολέπτων. Η ικανότητα του ρεύματος εκφόρτισης να πληροί και τα δύο σχέδια υπόκειται σε μεγάλο βαθμό στον σχεδιασμό της μπαταρίας και μπορεί να διαφέρει από κατασκευαστή σε κατασκευαστή και σχέδιο σε σχέδιο. Ωστόσο, ως επισκόπηση των εργασιών συγκριτικής αξιολόγησης, η σχέση μεταξύ EN1 και EN2 είναι: EN2 = 0,85% έως 0,92% για το EN1
Τα απαιτούμενα Ampere για την περιστροφή από τη μίζα ενός κινητήρα βρίσκονται εφόσον πολλαπλασιαστεί η ιπποδύναμή του με τη σταθερά 3,85.

 HP x 3.85 =    A
   100 x 3.85 = 385A

Ο πολλαπλασιασμός της σταθεράς 0,26 με τα Ampere του συσσωρευτή, μας γνωστοποιεί την ικανότητα εκκίνησης, βάση της ιπποδύναμης ενός κινητήρα σε θερμοκρασία -18 C0

  A  x  0.26 =  HP

700 x 0.26 = 182 HP

Λάβετε υπόψη σας πως η ονομαστική χωρητικότητα δεν είναι απόλυτη, καθώς υπεισέρχονται παράγοντες που επηρεάζονται από την εσωτερική αντίσταση του συσσωρευτή. (Ένας συσσωρευτής με χωρητικότητα 60 Amph μη περιμένετε να σας δώσει 60 Α σε μία ώρα ή 6Α σε 10 ώρες αν στο μεσοδιάστημα του διαφοροποιήσετε την παροχή σε ρεύμα. (βλ κατανομή μπαταριών - απώλειες C)
Στο κρύο η ηλεκτροχημική αντίδραση γίνεται βραδύτερα, τουτέστιν ελαττώνεται η ενέργεια που προμηθευόμαστε από το συσσωρευτή. Ταυτόχρονα στο δριμύ ψύχος το λιπαντικό των μηχανικών μερών είναι πιο παχύρρευστο & επιζητεί περισσότερη ισχύ για να περιστρέψει το κινητήρα.

Ένας τύπος με τον οποίο μπορούμε να έχουμε ένδειξη ποσοστιαίας φόρτισης είναι ο παρακάτω:

Ποσοστό φόρτισης (%) = (V-11,4) / 1,5 Χ 100
(όπου V= Ένδειξη Volt κατά τη μέτρηση της μπαταρίας).

Έτσι π.χ. αν μετρήσουμε τάση 12,6V (βλ παρακάτω ενότητα "Σε μία μόλις πρόσφατα φορτισμένη μπαταρία πάραυτα...") τότε θα έχουμε: 12,6-11,4 / 1,5 Χ 100 = 0,008 (=80%)

Όπως σε κάθε κύκλωμα, έτσι & στους συσσωρευτές παρουσιάζεται εσωτερική αντίσταση κατά τη διέλευση του ρεύματος. 
Τα μέρη που παρουσιάζουν αντίσταση είναι:
  • Η αντίσταση ανάμεσα στα ηλεκτρόδια και τον ηλεκτρολύτη
  • η αντίσταση των πλακών
  • η αντίσταση από τις εσωτερικές διασυνδέσεις
  • η αντίσταση του ηλεκτρολύτη στην ροή των ιόντων (=ηλεκτρικά φορτισμένα σωματίδια που κινούνται στον ηλεκτρολύτη)
Αλληλένδετοι παράγοντες που επηρεάζουν την εσωτερική αντίσταση σε ένα συσσωρευτή μολύβδου είναι το ποσοστό φόρτισής του & η θερμοκρασία του. Κατά την εκφόρτιση του συσσωρευτή ή & το δριμύ ψύχος η εσωτερική αντίσταση αυξάνεται. 
Συσσωρευτές με μεγαλύτερη επιφάνεια πλακών μολύβδου (άρα και μεγαλύτερης χωρητικότητας) έχουν χαμηλότερη εσωτερική αντίσταση. 

Η αύξηση της εσωτερικής αντίστασης προέρχεται & από τη γήρανση των υλικών. Ένας τέτοιος συσσωρευτής περιστρέφει τη μηχανή με τη μίζα εμφανώς πιο αργά ακόμη & το καλοκαίρι. Η χωρητικότητά του επίσης είναι επιβαρυμένη.

Ευτυχώς η εσωτερική αντίσταση στους συσσωρευτές μολύβδου οχημάτων μπορεί να είναι & χαμηλή
Καθότι το ρεύμα που ζητείται για την εκκίνηση του κινητήρα είναι περί των 60Α αν η εσωτερική αντίσταση είναι 0,05 Ω και η Vo ΗΕΔ 12V τότε σύμφωνα με το τύπο V=ΗΕΔ-(rxI) σε ρεύμα 60 A θα είχαμε: (όπου V = τάση στους πόλους, ΗΕΔ = ηλεκτρεγερτική δύναμη, r = εσωτερική αντίσταση, Ι = το ρεύμα διέλευσης)

V = ΗΕΔ - ( r x I )
           V = 12 - (0,05 x 60) = 9 

Για παράδειγμα... 
Σε μία μπαταρία κατά την εκκίνηση της λειτουργείας της μίζας το ρεύμα είναι της τάξεως των 60Α ενώ η τάση στους πόλους την ίδια στιγμή περί τα 9,5 V. 
Ένας μεγάλης χωρητικότητας συσσωρευτής μολύβδου με χαμηλή εσωτερική αντίσταση θα έχει 0,005 Ω. 
Έτσι για ρεύμα 60Α θα έχουμε πτώση τάσεως 0.3V από 3V! (0,005 x 60 = 0,3 V) οπότε σύμφωνα με το παραπάνω τύπο η τάση στους πόλους θα είναι 11,7V.

Ανάλογα με το πόσο δριμύ είναι το ψύχος στη περιοχή σας, επιλέξτε αν χρειάζεστε μπαταρία με χαμηλή εσωτερική αντίσταση ή όχι. Δηλαδή κατά την περιστροφή της μηχανής από τη μίζα αν η πτώση τάσεως θα είναι ~3V ή ~0,3 V:

Έλεγχος κατάστασης του συσσωρευτή


Να έχετε πάντοτε υπόψη σας πως το διάλυμα θειικού οξέως δεν παύει να είναι οξύ που ερχόμενο σε επαφή μπορεί να κάνει μόνιμη ζημιά... & δεν αναφέρομαι σε υλικά μόνον. Επιπλέον αυτών είναι εύφλεκτο, ειδικότερα κατά τη φόρτιση όπου εκλύεται σε αέρια μορφή. 

Αν δεν έχετε επαρκείς γνώσεις μη πειραματίζεστε & παραπέμψτε τη δουλειά σε ειδικό, αν έχετε μη παραμελείτε τα γάντια & γυαλιά εργασίας ακόμη & για απλούς ελέγχους.

Η μηχανική του κατάσταση ελέγχεται οπτικά για διαρροές, ραγίσματα κλπ. Η περαιτέρω λειτουργική του κατάσταση πρέπει να γίνεται από ειδικό αν θέλουμε αξιοπιστία, εφόσον απαιτεί ιδιαίτερες γνώσεις & εξοπλισμό που δεν συναντάται οπουδήποτε.

Με το "μάτι ένδειξης φόρτισης" που σχεδόν έχει καθιερωθεί, ελέγχεται η χημική κατάσταση του συσσωρευτή & μόνον, οπότε πρέπει να λαμβάνετε ως γενική ένδειξη της ισχύος του ηλεκτρολύτη.

Έλεγχος χωρητικότητας

Για να κάνουμε έλεγχο χωρητικότητας (=να μετρήσουμε την ισχύ του συσσωρευτή δηλ την αξιόπιστη ικανότητά του να περιστρέφει το κινητήρα) χρειάζεται ειδικό όργανο (πχ βολταμπερόμετρο με αντίσταση άνθρακα για φορτίο). 

Αν αυτός ο έλεγχος αποτύχει, δε σημαίνει πως το σφάλμα είναι απαραίτητα του συσσωρευτή. Αν για παράδειγμα γινόταν διαρκώς ασθενής φόρτιση, λόγω ελαττώματος στον εναλλακτήρα (η λυχνία πάραυτα έσβηνε κανονικά) ο συσσωρευτής όχι μόνο ουσιαστικά ουδέποτε φόρτιζε, αλλά συνέβαλε στη δημιουργία κρυστάλλων θειικού οξέως στις πλάκες. 
Αυτές, πριν βραχυκυκλώσει κάποιο-α από τα στοιχεία, ήταν υπεύθυνες για τις διαρροές ρεύματος, εξ ου & η μη πραγματικά ολοκληρωμένη φόρτιση. 

Για τη περαιτέρω εξακρίβωση του ελέγχου κάνουμε τη δοκιμή ικανότητας φόρτισης (τρίλεπτη φόρτιση).
Με τη δοκιμή αυτή καθορίζεται η ικανότητα του συσσωρευτή να μπορεί να φορτιστεί πραγματικά ή να είναι ελλατωματικός & να επιβληθεί η αντικατάστασή του. 
Για τη δοκιμή αυτή απαιτείται επαγγελματικός εξοπλισμός. (Ο συσσωρευτής αποσυνδέεται από το όχημα για να φορτιστεί με ρεύμα κατά το δυνατό κοντύτερα στα 40Α
Κατά τη τρίλεπτη αυτή ταχυφόρτιση παρατηρείται ή ένδειξη της διαφοράς δυναμικού. Εάν αυτή ξεπερνά τα 15.5V κλείνουμε το φορτιστή άμεσα & αντικαθιστούμε τη μπαταρία καθότι έχει υποστεί θειίκωση. 
Στη περίπτωση που η τάση είναι κάτω από 15.5V ελαττώνεται το ρεύμα φόρτισης στα επιθυμητά με τη περίσταση επίπεδα & ολοκληρώνεται η φόρτιση. Επαναλαμβάνουμε τον έλεγχο χωρητικότητας (=δοκιμή με το βολταμπερόμετρο & την αντίσταση μεγάλου φορτίου) & εφόσον ο έλεγχος αποτύχει εκ νέου αντικαθιστούμε το συσσωρευτή.

Καθότι οι μπαταρίες οχημάτων μολύβδου αναφέρουν σε Ahr την χωρητικότητά τους & είναι κατανεμημένες στη κλάση απωλειών των 0,05C, προκύπτει οτι η τιμή της χωρητικότητας αφορά χρονική διάρκεια 20 ωρών. (=βλ απώλειες εσωτερικής αντίστασης)
Άρα την αναφερόμενη τιμή των π.χ 60Ahr, θα διαιρέσουμε με τη χρονική αναφορά των 20 ωρών & με το αποτέλεσμα των 3Α που προκύψει θα εκφορτίσουμε με το όργανο. Το ζητούμενο είναι να εκφορτιστεί η μπαταρία (=10,5V) σε 20 ώρες (σε λιγότερο χρόνο έχει υπάρξει παραποίηση των χαρακτηριστικών της).

Κατά την εκφόρτιση λαμβάνουμε υπόψη μας την 
CCA Cold Cranking Amperes. (=Αμπέρ Εκκίνησης εν ψυχρώ).

Οι έλεγχοι γίνονται βάση καθιερωμένων προτύπων (θερμοκρασία κλπ)

Οι περισσότερες σύγχρονες μπαταρίες αναφέρουν δίπλα στην τιμή των αμπέρ χωρητικότητας, μια μεγαλύτερη τιμή (σε ΕΝ για τις ευρωπαϊκές) π.χ 44/360ΑΗ
Αυτή τιμή είναι το αποτέλεσμα μια ειδικής δοκιμής που υποδηλώνει την συμπεριφορά – αντοχή της μπαταρίας σε πολύ ειδικές κλιματολογικές συνθήκες.
Σύμφωνα με το πρότυπο η δοκιμαστική εκφόρτιση γίνεται στους -18 Κελσίου & πρέπει το κάθε στοιχείο της μπαταρίας να μην πέσει σε τιμές κάτω από 1,2 volt. Η οριακή τιμή είναι τα 6Χ1,2 = 7,2V για τα 6 στοιχεία της. 


Reverse Capacity (=Διατηρημένη Χωρητικότητα) είναι ο χρόνος κατά τον οποίο καταναλώνεται η ισχύς της μπαταρίας με απουσία φόρτισης (=εκφορτίζουμε με 25 αμπέρ έως ότου φτάσουμε στο όριο εκφόρτισης των 10,5V).

Αυτοεκφόρτιση 
Προέρχεται από την αστάθεια του μολύβδου, που επηρεαζόμενος από το θειικό οξύ μετατρέπεται χημικά σε θειικό μόλυβδο. 

Υποφόρτιση 
Προέρχεται από τα ιζήματα που αναπτύσσονται επάνω στις πλάκες (=στοιχεία) με αποτέλεσμα αυτά κάποια στιγμή να δημιουργήσουν βραχυκύκλωμα μηδενίζοντας τη τάση. Αιτία της υποφόρτισης μπορεί να είναι ένας ελαττωματικός ή ακατάλληλος φορτιστής (=εναλλακτήρας - δυναμό), υπέρμετρος συνδυασμός πολύ χαμηλών θερμοκρασιών - καταναλώσεων - φόρτισης. 
Προσβεβλημένες από θειίκωση μπαταρίες, έχουν μειωμένη αξιοπιστία και σε προχωρημένη κατάσταση δεν επανέρχονται σχεδόν ποτέ σε κατάσταση λειτουργίας, οπότε απαιτείται προσοχή στην αποθήκευση των καινούργιων.

Υπερφόρτιση
Όταν οι τιμές των στοιχείων συνεχίζουν να ξεπερνούν τα 2,6V τότε αρχικά γίνεται διάσπαση του νερού στον ηλεκτρολύτη (=περαιτέρω φθορά) & στη συνέχεια υπέρ θέρμανση (σε λίγες ώρες καταστρέφεται)
Σε μία μόλις πρόσφατα φορτισμένη μπαταρία πάραυτα...
  • Μπορούμε να πάρουμε μία ένδειξη φόρτισης μετρώντας την τάση (διαφορά δυναμικού στους πόλους), σε ανοικτό κύκλωμα (=ασύνδετη), με την προϋπόθεση ότι προηγήθηκε μονόλεπτη κατανάλωση ισχύος (=έχουν αφεθεί οι προβολείς αναμμένοι για 1 λεπτό). Με το τρόπο αυτό απομακρύνουμε τυχόν επιφανειακά φορτία. Υπό αυτές τις προϋποθέσεις μία μέτρηση των 12.4 V θεωρείται αποδεκτή. 
Αιτίες αχρήστευσης

Εκφόρτιση
Λόγω της διαλυτότητας του μόλυβδου στο νερό και άλλους παράγοντες (ακαθαρσίες στο διάλυμα, αύξηση της εσωτερικής αντίστασης...) η μπαταρία χάνει σταδιακά τη δυνατότητα αποθήκευσης ενέργειας. Η διαρροή αυτή που μπορεί να είναι έως και 10% τον μήνα εξαρτάται άμεσα από την θερμοκρασία του περιβάλλοντος της μπαταρίας και είναι μεγαλύτερη στις υψηλές θερμοκρασίες και χαμηλότερη στις χαμηλές. Έτσι μια μπαταρία στους 38ο C σε ένα μήνα χάνει περίπου 7% στους 27ο C χάνει 5% ενώ στους 10ο C μόνο 1%.

Αχρηστεύεται μία μπαταρία εάν αφεθεί σε τάση μικρότερη των 10,5V για μεγάλο χρονικό διάστημα. Κάτω από τη τάση αυτή αρχίζει να δημιουργείται θειίκωση στις πλάκες μολύβδου (=δημιουργία κρυστάλλων θειικού οξέως). Κάποια στιγμή οι κρύσταλλοι αυτοί θα βραχυκυκλώσουν ένα ή περισσότερα στοιχεία της μπαταρίας, αχρηστεύοντάς την ως προς το αρχικό έργο που καλούνταν να προσφέρει. Το φαινόμενο της θείωσης, παρατηρείται με τη μορφή άσπρης σκόνης & επάνω στους πόλους του συσσωρευτή που έχουν μείνει ακάλυπτοι από βαζελίνη, γράσο, ή ειδικά spray. 


Υπερφόρτωση 
Αχρήστευση της μπαταρίας γίνεται αν από βλάβη κατά τη φόρτιση, η τάση ξεπερνά τα 2,6V ανά στοιχείο (=15.6V) συνεχώς.

Κακομεταχείριση και κραδασμοί
Οι πλάκες του ενεργού μόλυβδου που βρίσκονται στο εσωτερικό της μπαταρίας έχουν σειρές από εσοχές (κυψέλες) μέσα στις οποίες πρεσάρονται τα οξείδια του μόλυβδου. Με αυτό τον τρόπο οι μπαταρίες γίνονται πιο ελαφριές και η επιφάνεια των πλακών με τον ηλεκτρολύτη μεγαλώνει (οπότε και η χωρητικότητα). 

Αν τα οξείδια του μόλυβδου ξεκολλήσουν (από κακομεταχείριση και κραδασμούς) θα πέσουν στον πάτο της μπαταρίας προκαλώντας βραχυκύκλωμα μεταξύ των στοιχείων. 

Θα πρέπει η μπαταρία να είναι καλά στερεωμένη στο αυτοκίνητο με σκοπό την αποφυγή κρούσεων.


Διάρκεια ζωής ενός συσσωρευτή αυτοκινήτου

Σε γενικές γραμμές εξαρτάται από τον τρόπο χρήσης & συντήρησης 
(=φόρτισης), Στην πράξη είναι 2-3 χρόνια & σημαντικός παράγοντας για αυτό είναι να μην αλλάζονται τα χαρακτηριστικά του κατασκευαστή (βλ ισχύς εναλλακτήρα - χωρητικότητα μπαταρίας). 
Συσσωρευτές με διάρκεια ζωής 6 & 7 χρόνων υπολειτουργούν & θεωρούνται αναξιόπιστες (συνήθης χρήση)


Σύνδεση και αποσύνδεση μπαταρίας σε ένα όχημα

Για να αποσυνδέσουμε την μπαταρία πρώτα αφαιρούμε τον αρνητικό (–) πόλο μετά τον θετικό (+) πόλο (όταν θα ξανασυνδέσουμε τη μπαταρία όμως στο κύκλωμα θα συνδέσουμε πρώτα τον θετικό πόλο +)

Αλλαγή μπαταρίας οχημάτων με αυτοματοποιημένο σύστημα Start/Stop (upd 24/8/17)

Η αλλαγή μπαταριών σε οχήματα με συστήματα Start/Stop απαιτεί κατάλληλο τύπο μπαταρίας, ο οποίος 
ενδέχεται να επιζητεί καταχώρισή & ρύθμιση παραμέτρων του στη μονάδα ελέγχου.  Σε πολλά οχήματα απαιτείται κατά την αλλαγή μπαταρίας μία κατάλληλη συσκευή διάγνωσης (π.χ. σειρά KTS της Bosch). 

Κατά την αλλαγή μπαταρίας σε οχήματα με σύστημα Start/Stop λαμβάνονται υπόψιν:
Αντικατάσταση τύπου AGM μόνο με τύπο AGM
Αντικατάσταση τύπου EFB με τύπο EFB ή AGM
Δεν τοποθετούνται συμβατικές μπαταρίες οξέος - μολύβδου

Φόρτιση μπαταρίας από άλλο όχημα
Ο δότης είναι καλύτερα να έχει τη μηχανή του σε λειτουργία & ακόμη καλύτερα είναι αυτή να λειτουργεί σε μεσαίες στροφές για να παράγη από τον εναλλακτήρα μεγαλύτερης έντασης ρεύμα. 


Γεφυρώνουμε το κύκλωμα συνδέοντας ΜΕ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΣΟΧΗ Ως ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΠΟΛΙΚΟΤΗΤΑ τους ακροδέκτες των καλωδίων, πρώτα τους θετικούς πόλους έπειτα τους αρνητικούς με συγκεκριμένη σειρά που αναφέρεται & στα εκάστοτε εγχειρίδια οδηγιών χρήσης. 
  • ΑΝ ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙ ΚΑΝΕΤΕ ΑΠΕΥΘΥΝΘΕΙΤΕ ΣΕ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑ... ειδικά για τεχνολογίες που εφαρμόζονται μετά το 1990-2000.
  • ΑΝ Η ΜΠΑΤΑΡΙΑ ΤΟΥ ΛΕΙΠΤΗ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΕΚΦΟΡΤΙΣΜΕΝΗ ΣΥΝΔΕΣΤΕ ΤΟΝ ΑΡΝΗΤΙΚΟ ΑΚΡΟΔΕΚΤΗ ΤΟΥ ΛΕΙΠΤΗ ΣΕ ΑΠΟΜΑΚΡΥΣΜΕΝΟ ΣΗΜΕΙΟ (ΓΕΙΩΣΗς) ΑΠΟ ΤΗ ΜΠΑΤΑΡΙΑ
Αποσυνδέουμε τους ακροδέκτες με την αντίστροφη φορά σύνδεσης. 

Φόρτιση μπαταρίας οχήματος νέας τεχνολογίας από άλλο όχημα


ΚΑΤΆ ΤΗ ΓΕΦΎΡΩΣΗ ΣΤΑ ΝΈΑς ΤΕΧΝΟΛΟΓΊΑς ΟΧΉΜΑΤΑ 
ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΥXΝΑ ΥΠΕΡΤΑΣΗ ΠΟΥ ΦΤΑΝΕΙ & ΤΑ 19V*

Σε μία τέτοια περίπτωση ο εγκέφαλος του οχήματος (ECU) ενδέχεται να καεί ακόμη & στη περίπτωση ασφαλισμένου κυκλώματος (σπάνιο μεν αλλά έχει συμβεί). Επίσης υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο να καεί η πλακέτα φόρτισης του εναλλακτήρα. 

Τι κάνουμε
Το καλύτερο είναι να φορτωθεί η μπαταρία σε ηλεκτρολογείο με ειδική για τη περίπτωση φόρτιση ή έστω από εξελιγμένο οικιακό φορτιστή νέου τύπου, αλλά ΠΑΝΤΟΤΕ ΑΠΟΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΚΥΚΛΩΜΑ καθότι η φόρτιση με φορτιστές από ανίδεους  θα βλάψει τη πλακέτα φόρτισης του εναλλακτήρα.

Αν είστε κάπου απομακρυσμένα & όλα αυτά φαντάζουν αδύνατα, φωνάξτε μία ΠΛΗΡΗ & αξιόπιστη οδική βοήθεια που ούτως ή άλλως ΟΛΟΙ ανεξαιρέτως πρέπει να έχουμε ζητήσει από τον ασφαλιστή μας. Πιστοποιημένοι Εκπαιδευτές εξειδικευμένων τεχνικών (ΕΟΠΠΕΠ) την ζητούν... & αυτό λέει πολλά!


Συσσωρευτές κυκλικού τύπου (φωτοβολταϊκά κλπ)

Oι συσσωρευτές οχημάτων & σκαφών (semi-traction) δεν είναι κατάλληλες για χρήση σε φωτοβολταϊκά συστήματα αφού η βαθιά τους εκφόρτιση (συχνή σε αυτή την χρήση) τις καταστρέφει πολύ γρήγορα.

Οι σ
υσσωρευτές οχημάτων & σκαφών σε σχέση με των φωτοβολταικών, έχουν περισσότερες πλάκες μολύβδου συνδεδεμένες παράλληλα (αυξημένη χωρητικότητα) με σκοπό να προμηθεύσουν τα ~60Α που απαιτούνται για τη περιστροφή του κινητήρα από τη μίζα. Η ανάγκη περιορισμού του όγκου επιβάλλει οι πλάκες μολύβδου να είναι λεπτές. 
Όταν χρησιμοποιούνται σε οχήματα ή σκάφη δεν εκφορτίζονται ποτέ πάνω από 5-10% ενώ, μετά την εκκίνηση του κινητήρα ο εναλλακτήρας τις επαναφορτίζει πλήρως. Κατά αυτό το τρόπο αντέχουν στη καθημερινή τους χρήση στα οχήματα. 
Στα φωτοβολταϊκά συστήματα η συνήθεις εκφόρτιση είναι από 30% έως και 80% της συνολικής χωρητικότητας (με προτεινόμενο ποσοστό εκφόρτισης το 50%). Κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται στις προδιαγραφές λειτουργίας των συσσωρευτών οχημάτων. Οι λεπτές τους πλάκες θα καταστραφούν σύντομα λόγω των παρατεταμένων εκφορτίσεων από τη δημιουργία θειίκωσης (=κρύσταλλοι θειικού οξέως)

Η χωρητικότητα των συσσωρευτών μολύβδου βρίσκεται στη κλάση απωλειών των 0,05C. Καθότι η εσωτερική τους αντίσταση αυξάνεται όταν είναι σε χρήση, οι μπαταρίες εκφορτίζονται με όλο & μεγαλύτερα ρεύματα μειώνοντας αντίστοιχα τη χωρητικότητά τους. 
Για παράδειγμα μία μπαταρία των 4,5Ahr θα αποδώσει το 22,5% της ονομαστικής της χωρητικότητας από το τύπο

0.05C*4.5Ahr=225mA

Δηλαδή η μπαταρία έχει πραγματική χωρητικότητα ~1Ahr, 
οπότε εάν η κατανάλωσή μας είναι ~4Α 
αυτή θα μας προμηθεύει ρεύμα ~4Α για ~15 λεπτά.

Στις εγκαταστάσεις με φωτοβολταϊκά συστήματα χρησιμοποιούνται συσσωρευτές τύπου AGM deep cycle ή Gel deep cycle (βαθέως κύκλου φόρτισης - εκφόρτισης) όπου η κατασκευή τους είναι με πλάκες μολύβδου που έχουν μεγάλο πάχος & απόσταση μεταξύ τους, προσανατολισμένη γενικότερα στις απότομες διακυμάνσεις & την μικρότερη δυνατή προσβολή από τη θειίκωση.

Όλοι οι τύποι μπαταριών μπορούν να δουλέψουν σε ένα φωτοβολταϊκό σύστημα, αλλά μία μπαταρία που δεν είναι κατάλληλη για βαθιές εκφορτίσεις (deep cycle) θα αχρηστευτεί πολύ σύντομα.


Φόρτιση συσσωρευτών κυκλικού τύπου
Ιδανικότερο είναι να φορτίζονται από αυτούς που παρακολουθούν κάποιους παράγοντες όπως είναι η τάση, η θερμοκρασία κλπ, ρυθμίζοντας το ρεύμα φόρτισης από ένα επεξεργαστή. Με τέτοιου είδους φορτιστές επιτυγχάνεται ταχύτερη, ασφαλέστερη & καλύτερη φόρτιση, εφόσον αυτή γίνεται με το μέγιστο επιτρεπτό ρεύμα ανά περίπτωση, σταδιακά μειούμενη με κατάληξη σε ρεύμα της τάξης ~ 100 mA πριν την αυτοματοποιημένη του διακοπή.

Γενικά το ρεύμα φόρτισης είναι


0,2A * τη χωρητικότητα της μπαταρίας (Ahr)

Κατά τη περίπτωση όπου μία μπαταρία είναι εκφορτισμένη 
με τιμές του εκάστοτε στοιχείου της κάτω των 1,75V, 
η φόρτιση οφείλει να εκκινεί με ρεύμα της τάξης των 0,01A 
αντί 0,2A έως τη τάση των 1,75V.

Πχ 
  • μπαταρία 4,5Ahr ξεκινά να φορτίζεται σε ιδανικές συνθήκες με 0,2Α*4,5Ahr=0.9A (=900mA). Το μέγιστο ρεύμα δεν πρέπει να υπερβαίνει τη τιμή αυτή.
  • Εκφορτιζμένη μπαταρία 4,5Ahr εκκινεί να φορτίζεται με ρεύμα 0,01Α*4,5Ahr=0.045A (=45mA)... επίσης το μέγιστο ρεύμα δεν πρέπει να υπερβαίνει τη τιμή αυτή μέχρι η τάση να φτάσει τα 1,76V (=ανά στοιχείο).

Και σε αυτού του τύπου τις μπαταρίες μολύβδου 
η τάση του στοιχείου δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τιμές 
έξω από τα όρια των 1,75V - 2.6V συνεχώς!

* * *

Όροι - Γλωσσάρι για Συσσωρευτές (από το 4green.gr To κείμενο επιμελήθηκε ο GT)
Active Material [Ενεργός Ύλη]
Αναφέρεται στα κράματα των θετικών και αρνητικών πλακών τα οποία μέσω της ηλεκτρολυτικής διαδικασίας συμμετέχουν στη μετατροπή της χημικής ενέργειας του συσσωρευτή σε ηλεκτρική.
Σε μια μπαταρία μολύβδου-οξέως τα κράματα αυτά είναι διοξείδιο του μολύβδου και σπογγώδης μόλυβδος.

Absorbent Glass Mat (AGM) [Απορροφημένος Ηλεκτρολύτης]
Αναφέρεται σε ένα τύπο μπαταριών VRLA, όπου ο ηλεκτρολύτης είναι απορροφημένος σε υαλοβάμβακα.

Ampere-hour (Ah) [Αμπερώρα]
Η αριθμητική αξία που χρησιμοποιείται για να καθορίσει τη χωρητικότητα της μπαταρίας (= το ρεύμα σε αμπέρ, πολλαπλασιαζόμενο με τον χρόνο σε ώρες, κατά τον οποίο το ρεύμα παρέχεται από τη μπαταρία).

Available Capacity [Διαθέσιμη Χωρητικότητα]
Η διαθέσιμη χωρητικότητα της μπαταρίας που βασίζεται στην κατάσταση φόρτισής της, το ρυθμό εκφόρτισης, τη θερμοκρασία περιβάλλοντος και την τάση πέρατος εκφόρτισης.
Capacity [Χωρητικότητα]
Η ηλεκτρική ενέργεια που διαθέτει ένας συσσωρευτής εκφράζεται σε αμπερώρια. Πρόκειται για την εκφόρτιση σε σταθερό ρεύμα, σε συγκεκριμένο χρόνο, σε συγκεκριμένη τάση πέρατος εκφόρτισης (συνήθως 1.75 ή 1.80V ανά στοιχείο) σε μια καθορισμένη θερμοκρασία.

Capacity Recovery [Χωρητικότητα Ανάκαμψης]
Αυτή είναι η χωρητικότητα εκφόρτισης που μπορεί να αποθηκευτεί σε ένα συσσωρευτή μέσω κατάλληλης φόρτισης, εφόσον έχει πέσει σε πολύ χαμηλά επίπεδα χωρητικότητας.

Cell [Στοιχείο]
Η ελάχιστη μονάδα της μπαταρίας. Η ονομαστική τάση ενός στοιχείου μιας μπαταρίας μολύβδου-οξέως είναι 2.0V. Οι περισσότερες μπαταρίες είναι κατασκευασμένες από 2 ή περισσότερα στοιχεία. 3 στοιχεία φτιάχνουν μια μπαταρία 6Volt και 6 στοιχεία μια μπαταρία 12Volt.
Charge [Φόρτιση]
Η διαδικασία αποκατάστασης της ηλεκτρικής ενέργειας σε ένα συσσωρευτή, μέσω της αύξησης της τάσης κάθε στοιχείου.
Charge Efficiency [Βαθμός Απόδοσης Φόρτισης]
Η αναλογία των αμπερωρίων που αποδίδει μια μπαταρία κατά την εκφόρτιση διαιρεμένη με τα αμπερώρια που δέχεται κατά την επαναφόρτιση.

Constant Voltage Charge [Φόρτιση Σταθερής Τάσης]
Μία από τις μεθόδους φόρτισης, η οποία χρησιμοποιεί περιορισμό τάσης. Όταν η αποφορτισμένη μπαταρία φορτίζεται με αυτόν τον τρόπο, το ρεύμα φόρτισης μειώνεται αυτόματα σύμφωνα με την κατάσταση φόρτισης. Αυτή είναι η πλέον συνιστώμενη μέθοδος για μπαταρίες VRLA.
Constant Current Charge [Φόρτιση Σταθερού Ρεύματος]
Μία από τις μεθόδους φόρτισης που χρησιμοποιεί περιορισμό ρεύματος. Σύμφωνα με το χρόνο φόρτισης, ένα στάνταρ ποσό ενέργειας αποθηκεύεται στο συσσωρευτή. Για το λόγο αυτό, όταν μιλάμε για μπαταρίες VRLA απαιτείται η παρουσία συσκευών που προλαμβάνουν την υπερφόρτιση όπως χρονόμετρο κ.λπ.

Cut-off Voltage [Τάση Αποκοπής]
Η τελική τάση ενός στοιχείου, στο τέλος της εκφόρτισης.
Cycle [Κύκλος]
Μία μόνο φόρτιση και εκφόρτιση ενός συσσωρευτή.
Cycle Life [Διάρκεια Ζωής σε Κύκλους]
Ο αριθμός κύκλων που παρέχει ένας συσσωρευτής, όταν εκφορτίζεται σε συγκεκριμένο Βάθος Εκφόρτισης.
Cycle Use [Κυκλική Χρήση]
Μέθοδος χρήσης μιας επαναφορτιζόμενης μπαταρίας με επαναλαμβανόμενους κύκλους φόρτισης - εκφόρτισης.
Deep Discharge [Βαθιά Εκφόρτιση]
Η εκφόρτιση ενός στοιχείου ή μπαταρίας στο 80-100% της ονομαστικής του χωρητικότητας.
Depth of Discharge [Βάθος Εκφόρτισης]
Συνήθως εκφράζεται ως ποσοστό. Αυτό είναι το ποσό χωρητικότητας που αφαιρείται από ένα στοιχείο ή μπαταρία κατά την εκφόρτιση.
Discharge [Εκφόρτιση]
Η διαδικασία αφαίρεσης ενέργειας από ένα συσσωρευτή.
Discharge Rate [Ρυθμός Εκφόρτισης]
Συνήθως εκφράζεται ως πολλαπλάσιο ή υποπολλαπλάσιο του C (χωρητικότητα): είναι ο ρυθμός με τον οποίο το ρεύμα αφαιρείται από μια μπαταρία.

Discharge Voltage [Τάση Εκφόρτισης]
Η τάση κλειστού κυκλώματος μιας μπαταρίας κατά την εκφόρτιση.
Electrode [Ηλεκτρόδιο]
Η θετική ή αρνητική πλάκα που περιέχει τα ενεργά υλικά στο στοιχείο.
Electrolyte [Ηλεκτρολύτης]
Υδατικό διάλυμα οξέος το οποίο πρωταγωνιστεί στη διαδικασία της ηλεκτρόλυσης. Οι μπαταρίες μολύβδου-οξέως διαθέτουν διάλυμα θειικού οξέως.
Float [Αναμονή]
Διατήρηση της πλήρους χωρητικότητας σε ένα στοιχείο ή μπαταρία, εφαρμόζοντας συνεχή φόρτιση χαμηλού επιπέδου.
Gelled Electrolyte [Ηλεκτρολύτης σε μορφή Γέλης]
Αναφέρεται σε ένα τύπο μπαταριών VRLA, όπου ο ηλεκτρολύτης ακινητοποιείται σε μορφή γέλης (gel), φτιαγμένο από σιλικόνη θερμικής επεξεργασίας.

High-rate Discharge [Εκφόρτιση Υψηλού Ρυθμού]
Διαδικασία εκφόρτισης που εκτελείται σε σχετικά υψηλή πυκνότητα ρεύματος.
Internal Resistance [Εσωτερική Αντίσταση]
Μία μέτρηση της ηλεκτρικής αντίστασης ενός στοιχείου στη ροή ρεύματος, η οποία καταλήγει σε μικρή ή μεγάλη πτώση τάσης και σε κάποιο βαθμό θέρμανσης του στοιχείου.
Internal Short Circuit
[Εσωτερικό Βραχυκύκλωμα]
Οι θετικές και οι αρνητικές πλάκες έρχονται σε επαφή μέσα στο στοιχείο.
Life [Διάρκεια Ζωής]
Η μεγαλύτερη χρονική περίοδος που μια μπαταρία μπορεί ιδανικά να χρησιμοποιηθεί χωρίς να χάσει τα βασικά χαρακτηριστικά της.

Load [Φορτίο]
Μία συσκευή ή μηχανισμός εξωτερικός προς μια μπαταρία, ο οποίος παίρνει ρεύμα από αυτήν. Η αντίσταση του φορτίου και η τάση της μπαταρίας υπαγορεύουν το ρυθμό ροής ρεύματος και επομένως το χρόνο λειτουργίας της συσκευής.

Maintenance-Free [Χωρίς Συντήρηση]
Επαναφορτιζόμενα στοιχεία που δεν είναι σφραγισμένα, απαιτούν περιοδικά προσθήκη απιονισμένου νερού. Οι σφραγισμένες μπαταρίες μολύβδου – οξέως δεν απαιτούν τέτοια συντήρηση. Για το λόγο αυτό αποκαλούνται “μπαταρίες χωρίς συντήρηση”.
Nominal Voltage [Ονομαστική Τάση]
Μία ονομαστική αξία που χρησιμοποιείται για να υποδηλώσει την τάση της μπαταρίας, συνήθως προσδιορίζοντας τον αριθμό των στοιχείων 2V που την αποτελούν.
Open-Circuit Voltage
[Τάση Ανοιχτού Κυκλώματος]
Η μετρούμενη τάση του στοιχείου ή της μπαταρίας χωρίς συνδεδεμένο φορτίο.
Overcharge [Υπερφόρτιση]
Η συνεχιζόμενη φόρτιση ενός στοιχείου αφότου έχει επιτύχει το 100% της χωρητικότητάς του. Η ζωή της μπαταρίας μειώνεται δραματικά από παρατεταμένη υπερφόρτιση.
Quick Rechargeability [Δυνατότητα Γρήγορης Επαναφόρτισης]
Η δυνατότητα γρήγορης ανάκτησης φορτίου των μπαταριών. Η γρήγορη επαναφόρτιση απαιτεί όχι μόνο καλή αποδοχή φόρτισης αλλά και συσκευές ασφαλείας όπως θερμοστάτη, χρονόμετρα, κλπ.
Rated Capacity
[Δηλωμένη Χωρητικότητα]
Η δηλωμένη από τον κατασκευαστή ονομαστική χωρητικότητα του στοιχείου υπό συγκεκριμένες συνθήκες θερμοκρασίας και Τελικής Τάσης Στοιχείου.
Refresh Charge [Φόρτιση Ανανέωσης]
Μία φόρτιση ανανέωσης (φρεσκάρισμα) που γίνεται περιοδικά για την ανάκτηση της χαμένης χωρητικότητας των μπαταριών λόγω της αυτοεκφόρτισης.
Secondary Battery [Επαναφορτιζόμενη Μπαταρία]
Μία μπαταρία που μπορεί να φορτιστεί και να εκφορτιστεί επανειλημμένα. Για παράδειγμα: Μπαταρίες Μολύβδου-Οξέως, μπαταρίες Νικελίου-Καδμίου.
Self discharge [Αυτοεκφόρτιση]
Η απώλεια χωρητικότητας μιας μπαταρίας, ενώ είναι σε κατάσταση αποθήκευσης. Ο ρυθμός αυτοεκφόρτισης επηρεάζεται από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος.
Separator [Διαχωριστήρας]
Το υλικό που διαχωρίζει τα ηλεκτρόδια. Συνήθως χρησιμοποιείται υαλοβάμβακας.
Shelf Life [Διάρκεια Ζωής στο Ράφι]
Η διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας όταν αποθηκεύεται σε αχρησιμοποίητη κατάσταση.
Stand-by Use [Χρήση Αναμονής]
Μία μέθοδος χρήσης επαναφορτιζόμενων συσσωρευτών, όπου η μπαταρία είναι σε κύκλωμα φόρτισης συνεχώς, πάντα έτοιμη για χρήση.
UL [Φορέας Τυποποίησης]
Όρος για το «Underwriters Laboratories», ένας Φορέας Τυποποίησης και Ελέγχου για συσσωρευτές. Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός προτύπων για διάφορες καταναλωτικές συσκευές και όποιος επιθυμεί να έχει μπαταρίες σε αυτές τις συσκευές θα πρέπει πρώτα να λάβει έγκριση UL.

UPS
[Σύστημα Αδιάλειπτης Λειτουργίας]
Μια ηλεκτρική συσκευή συνδεδεμένη μεταξύ της γραμμής τροφοδοσίας και των κρίσιμων φορτίων. Το UPS προσφέρει αδιάλειπτη ενέργεια χωρίς παρεμβολές με καθορισμένη τάση και συχνότητα στην έξοδό του. Η κατασκευή του αποτελείται από έναν ανορθωτή/ φορτιστή και έναν μετατροπέα μαζί με συσσωρευτές για να υποστηρίζουν αδιάλειπτα το φορτίο σε περίπτωση διακοπής της τάσης. Διακρίνονται σε on-line & line interactive, ανάλογα με τον αριθμό μετατροπών AC-DC και το βαθμό διείσδυσης των συσσωρευτών στο χρόνο απόκρισης.
Undercharging [Ελλιπής Φόρτιση]
Είναι μία κατάσταση όπου η φόρτιση που επιστρέφει σε μια μπαταρία μετά από μια εκφόρτιση δεν είναι αρκετή για να τη φορτίσει πλήρως. Αυτό οδηγεί σε ταχεία απώλεια χωρητικότητας σε κυκλική εφαρμογή, ενώ σε εφαρμογή αναμονής μπορεί πραγματικά να οδηγήσει σε μερική εκφόρτιση μιας ή δύο πλακών κατά τη διάρκεια της φόρτισης.
Valve-regulated (Cell or Battery)
[(Στοιχείο ή Μπαταρία) με Βαλβίδα Εκτόνωσης]
Όρος για μια μπαταρία μολύβδου-οξέως, η οποία χρησιμοποιεί τεχνολογία ανασυνδυασμού οξυγόνου, είτε με υαλοβάμβακα είτε με ηλεκτρολύτη σε μορφή γέλης, και περιέχει μία βαλβίδα εκτόνωσης της πίεσης για τη διαφυγή των αερίων, κυρίως σε υπερφόρτιση. Κοινά χρησιμοποιούμενο είναι το ακρωνύμιο «VRLA», που σημαίνει Μολύβδου-Οξέως με Βαλβίδα Εκτόνωσης. Παλαιότερα ονομάζονταν Σφραγισμένες Μολύβδου-Οξέως (SLA).
Vent Plug [Βαλβίδα Εξαέρωσης]
Βαλβίδα εκτόνωσης πίεσης σε ένα στοιχείο που επιτρέπει τη διαφυγή των αερίων σε κάποια πίεση απελευθέρωσης, αλλά δεν επιτρέπει οποιαδήποτε διείσδυση αερίου μέσα στη μπαταρία.
VRLA [VRLA]
Μολύβδου-Οξέως με Βαλβίδα Εκτόνωσης.


Περισσότερα
Σxετικό video 

GT
Πηγές:
Ηλεκτρικό σύστημα αυτοκινήτου Frank D. Petruzella
bosch-automotive.com
olatapsaxno.gr
sydesys.gr
Ο.Φ.Σ.Ε
4green.gr
jkon.aeromodelling.gr
kinissisbatteries.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου